Omöjligt att få hjälp

Västervik2007-06-05 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag glömde en mobiltelefon på tåget mellan Linköping och Västervik den 28/5. Spärrade mobilen ganska omgående. Från tisdag till fredag har jag, genom de fem telefonnummer jag fått genom personal på både KLT och SJ , ringt vid olika tidpunkter alla dagarna, men inte fått tag i någon förrän fredag eftermiddag.
På telefon fick jag av Resecentrum i Västervik två telefonnummer. Ett till Linköping 013-242313 och ett till Stockholm (tror jag det var) 0734367766. Personen i Västervik sa att "det var omöjligt att få tag i dem"? Undrar om hon tänkte på hur sanna de orden var. Ingen svarade någonsin i Linköping men till 073-numret kunde jag lämna meddelande. Vilket skämt, när man inte ens vet var man hamnat.

På tåget igen onsdag fick jag av en mycket vänlig men tydligen dåligt informerad tågpersonal ett nytt nummer jag skulle ringa (0707242212) och rådet att strunta i 013-numret, för "det gällde inte längre". Hon försökte sedan själv få tag i någon på det nya numret, men utan resultat.
Hon menade att det var konstigt, för det brukade inte vara svårt.
Jag prövade mina nummer igen.
På torsdagen var jag tillbaka i luckan på Västerviks resecentrum och beklagade mig för min "luckfavorit", man med glimten i ögat. Av honom fick jag två nya nummer, och på 08-7622502 fick jag så till slut kontakt med någon, som gick och sökte min mobil efter beskrivning, men utan resultat.
På det andra numret (0771606000) fick jag tala med en mänsklig varelse vid namn Peter, som i sin tur hänvisade till 013-numret. "Den kan ju ligga kvar där".
Fattar ni frustrationen!

Till slut bad jag min syster i Linköping att gå till sitt Resecentrum och höra sig för, och hon kunde bara bekräfta vad jag trodde, att ingen mobiltelefon fanns där.

Finns det någon ansvarig på KLT eller SJ, som kan förklara hur serviceföretag som era kan ha så dålig koll på den egna verksamheten och bemöta era kunder så nonchalant.
Ni borde ta en titt på er policy och samarbetet er emellan!
Efter många år som passagerare hos er börjar jag mer och mer misstänka att ni gör allt för att vi tågresenärer ska tröttna på att vänta, att inte bli informerade, att svettas som i en bastu på tåget - att helt enkelt sluta åka tåg.
Synd! För jag gillar att åka tåg, och på Resecentrum i Västervik blir man alltid vänligt bemött.
Måd Harnell
Läs mer om