Orealistiska järnvägsdrömmar

Drömmar. Jörgen Rosén menar att politikernas önskemål om upprustning av Tjustbanan är orealistiska.Arkivbild: Ellen Kindstrand

Drömmar. Jörgen Rosén menar att politikernas önskemål om upprustning av Tjustbanan är orealistiska.Arkivbild: Ellen Kindstrand

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-08-10 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I onsdagens VT beskrevs läget för Tjustbanan mellan Västervik och Linköping av en anonym källa: De tunga godstågen förstör spårläget vilket gör att passagerartrafiken blir lidande med hastighetsnedsättningar som följd. Samtidigt skrattar man på Banverket åt regionens önskan att få en snabbjärnväg. Inom järnvägsbranschen är detta inga nya uppgifter och det är förvånansvärt att politikerna inte inser detta.
När Banverket lade fram sin framtidsplan över järnvägen år 2008 fanns det reserverat 250 miljoner kronor till Tjustbanans norra del (Linköping-Åtvidaberg). Den dåvarande regeringen prioriterade upp Tjustbanan efter att Elektrolux lade ner sin fabrik, och upprustningen skulle starta 2008-2010. Vad hände sen? Jo regionen tryckte på för en ännu större upprustning - hela Tjustbanan skulle bli snabbjärnväg för drygt 3,6 miljarder kronor. Kostnaden för Linköping-Åtvidaberg ökade därmed till närmare 800 miljoner kronor.
När sedan Banverket flaggar för att produktionskostnaden ökat med 30 procent i landet, tvingas man prioritera sina projekt. 0,8 miljarder kronor på en järnväg där det i dag endast färdas drygt 200 passagerar per dag blev snabbt bortplockad. Kanske hade det varit lättare att behålla en måttligare upprustning på 250 miljoner kronor för en bana som saknar nationell betydelse?

Det som aldrig uppmärksammats i media är att det man vill åstadkomma på Tjustbanan är en järnväg som håller bättre standard än exempelvis sträckorna Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Är det realistiskt? Nej, inte i Banverkets ordinarie budget. Vill man åstadkomma något sådant måste antingen regeringen avsätta en punktåtgärd för Västerviksregionen, eller så måste regionen själv betala en sådan upprustning!
Nationellt sett finns det betydligt mer angelägna projekt. Alternativet är att man följer Banverkets första tankar i framtidsplanen: En upprustad järnväg med hastigheter kring 140-160 km/h, skarvfritt spår och i framtiden en elektrifiering av banan (jämfört med Västerviks vilja att bygga för 250 km/h).

Precis som den anonyme uppgiftslämnaren säger till VT så är godstågens slitage på banan ytterligare att motiv till upprustning. Godstrafiken ger betydligt större nationell samhällsnytta än den lokala passagerartrafiken och det är dags att ta igen de senaste 30 årens undermålighet på infrastruktursatsningar i Sverige.
Banverket konstaterar en sin rapport att Tjustbanan är en av totalt 75 mil järnväg i Sverige som antingen måste rustas eller läggas ned eftersom de är i så pass dåligt skick. Till detta har man inga pengar och förordar därmed en nedläggning om regeringen inte skjuter till nya pengar. Det är därför kanske dags för våra regionpolitiker att inse faktum: Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket...
Läs mer om