På andra håll satsar man på tågtrafiken

Klarar trafik. Insändarskribenten men att Tjustbanan behöver rustas upp men att det kan göras till en lägre och mera rimlig kostnad än vad som planeras om upprustningen blir av.             Foto: Anders Liljegren

Klarar trafik. Insändarskribenten men att Tjustbanan behöver rustas upp men att det kan göras till en lägre och mera rimlig kostnad än vad som planeras om upprustningen blir av. Foto: Anders Liljegren

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-03-15 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att politiker aldrig lär sig att se längre än sin egen mandatperiod. Är det för att man vet att nästa mandatperiod kan jag vara bortröstad?
Dessa politiker som nu är valda och som (nu senast Marie Morell i Linköping) förordar en bussupphandling istället för tåg, begriper de inte att de är satta att utveckla denna landsdel?
Med buss istället för tåg så har dessa politiker sparat några miljoner till staten (Banverkets upprustning av banan). Kommuner och landsting tjänar också några miljoner på busstrafik kontra tåg. Är det så de tror att eftermälet blir: jag sparade några skattekronor, därför får jag en stjärna i himlen.
Skattekronor kommer det in varje år och de är bland annat till för att utveckla även denna del av landet. Sparade miljoner kommer att kosta ett antal miljoner mer i framtiden på grund av vår landsdels kräftgång.

Tittar vi historiskt har det alltid visat sig att nedläggning innebär stagnation och ingen utveckling. På de ställen i landet där satsning gjorts på järnväg, har utvecklingen gått framåt.
Blekinge kustbanor var på 80-talet nedläggningshotat, precis som Tjustbanan är i dag. Då bestämde sig modiga politiker att satsa på järnväg och slopa bussalternativet. Vad har hänt i dag? Blekinge blomstrar, med pendlingsmöjligheter på ny järnväg som i dag är elektrifierad och med fulla tåg.
Samma sak händer på Kinnekullebanan i Västergötland. Resandet ökar kraftigt, 10 procent på ett år, 13 procent bara i januari jämfört med januari förra året.

Vad är då orsaken till Kinnekullebanans framgång? Jo: två nya Itinotåg och tre till på väg. Direkta tåg Mariestad-Lidköping-Göteborg och bättre anpassning till skol- och arbetspendling med humana priser på månadskort. Västtrafik sänkte regionkortet från 1 400 till 1 150 kronor.
Kinnekulletåget är i dag det mest rättidiga tåg i Sverige. De senaste åren har tågen varit i rätt tid mellan 93 och 95 procent av turerna, trots gamla Y1-or (samma som tågen på Tjustbanan).
Kinnekullebanan är precis som Tjustbanan i mycket dåligt skick med ofta återkommande rälsbrott och därför i stort behov av upprustning. Det har inte gjorts mycket på Kinnekullebanan sedan breddningen 1954.
På Tjustbanan har ändå en del arbeten gjorts genom åren och den breddades 10 år senare än Kinnekullebanan.

Det finns exempel på närmare håll: Stångådalsbanan ökade kraftigt då bandelen Kalmar-Berga öppnades och direkta tåg Kalmar-Stockholm över Vimmerby blev verklighet. Att det sedan blev avbrott i direkttrafiken till Stockholm, som hämmade resandeströmmen, får skyllas på dåliga upphandlingar och byte av operatör (från SJ till BK Tåg ).
Allt tal om moderna tåg som ej kan gå på Tjustbanan har sin riktighet till viss del. De som påstår detta pratar om Kustpilentågen, men det finns andra moderna tåg som visst kan gå på Tjustbanan. Exemplet ovan på Kinnekullebanan, där man kör Itinotåg, fungerar alldeles utmärkt, fast banan är dålig.
Tjustbanan och andra så kallade sidobanor skall självklart rustas upp så att folk kan pendla på vettiga och rimliga tider. De som pratar om snabbtåg och en höghastighetsbana för flera miljarder är nog ute och cyklar. Det måste finnas en rimlig nivå däremellan, en standard på banan som gör att folk tycker det är rimligt att pendla till Linköpingsregionen. Det kostar inga miljarder.
En upprustning av de så kallade sidobanorna till god standard är väl satsade pengar i framtiden. Jämför vad som investerats i Tjustbanan sedan 1964 (breddningen) och riksvägen/arna till Linköping/Norrköping, så är det en mycket god investering att satsa på Tjustbanan.
Pendlarna i framtiden på Tjustbanan jag (tror inte politikerna törs lägga ned banan), ska givetvis kunna köpa ett månadskort för länsöverskridande trafik till en rimlig kostnad.

Vi här i nordöstra Småland och södra Östergötland är i stort behov av modiga och starka politiker som törs och vågar satsa och ser till vår landsdel. Gör de inte det så måste de bort, senast till nästa val men det är kanske för sent då.
Nu när Västerviks kommun har chansen att få utveckling och framgång som vi så väl behöver och väntat på i så många år efter ett stort antal år med negativ utveckling, då kan inte fega politiker stå där och prata om busstrafik. Det är inget alternativ till utveckling.
Busstrafik har sin del i resandet. Dit järnvägen ej når skall vi åka buss, dock ej på ställen där det i dag finns järnväg.

Vilken politisk inriktning vi än har, så måste alla ställa upp för Tjustbanan och vi måste alla ge kommunalrådet Harald Hjalmarsson en stor eloge för hans stora arbete för Västervik. Nu ser vi "ljuset i tunneln" och det ska vi tacka många för men speciellt Harald Hjalmarsson.
Lyckas Harald med alla stora projekt som vi läser om dagligen i VT, kan vi Västerviksbor gå en ljus framtid till mötes.
Hans Källgren
Totebo
Lokförare på Kinnekullebanan
Läs mer om