Problemen har flera orsaker

Tjustbanan och tågtrafiken är uppe för debatt    Arkivbild: Ellen Kindstrand

Tjustbanan och tågtrafiken är uppe för debatt Arkivbild: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-01-24 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Problemen med tågen på Tjustbanan har flera olika orsaker och fler har ansvaret förutom tågoperatören Veolia.För det första är de så kallade Y1-orna (motorvagnarna) slutkörda. Det är stora svårigheter att anskaffa reservdelar. Underhållet har varit eftersatt. Nu ska man försöka jobba ikapp detta med följd att många motorvagnar står på verkstad. Samtidigt händer det olyckor, brand, påkörning av andra fordon - saker man inte kan förutse.Förr fanns det järnvägsfordon i reserv i ett stort antal, vilket inte finns idag. Då planerna dras upp inför en trafikstart i dag, planerar man i regel med 1 fordon i reserv och det reservfordonet går i regel i trafik istället för ett annat fordon, som är på service.Service måste alla fordon ha med jämna mellanrum, alltså är alla fordon i regel i trafik. Händer det då en olycka är det ett fordon kort, händer det ytterliggare något är det katastrof, för då måste man ställa in tåg.Då man hela tiden har för få fordon får de andra gå mer än de ska, innan de kommer på service, med följd att dessa fordon får gå med en motor av två eller andra fel som gör att det blir förseningar och sedan större skador som följd.All järnvägstrafik idag som ej går på stambanorna och som styrs av länstrafikbolagen, upphandlas med ett antal års mellanrum. Vid dessa upphandlingar har aldrig ett järnvägsbolag fått förnyat förtroende, alltså måste politiker anse att dessa bolag ej skött sitt åtagande, eftersom man får lämna uppdraget och ett nytt bolag kommer in.Politikerna tycks bara titta på vilket bolag som är billigast, att det har fungerat bra med det bolag som måste lämna uppdraget, det verkar man inte bry sig om.Alla järnvägsbolag som tagit över sådan trafik, klagar alltid på att underhållet är eftersatt och fordonen i dåligt skick. Inget bolag vill lägga energi och pengar på underhåll eller annat, som inte ger pengar tillbaka i kassan, då de ändå vet att de inte kommer att vara kvar.Vid alla dessa övertaganden har det alltid varit inkörsproblem för det nya bolaget och det tar politikerna med i beräkningen. Detta skulle man slippa om "gamla" bolaget, som skött uppdraget, fick fortsatt förtroende.Dagens tågbolag Veolia har också en stor del av ansvaret att det ej fungerar. Det stora felet man gjort är att man bytt servicebolag, bytt till ett bolag som aldrig sysslat med Y1-service. Häromdagen kom besked att servicen ska tillbaka där det var tidigare och där de kan Y1.Resande på Tjustbanan bör få reda på att det inte finns fordon idag och varför det blivit så. Problemet är att nya tåg som är beställda inte kommer förrän i början av 2010. Upphandlingen av nya fordon sköts av våra politiker. Denna upphandling gjordes i absolut sista stund, annars hade det inte blivit några så kallade Itinotåg. Att man var ute i sista stund berodde på att politikerna ej var överens om banan skulle ha persontrafik och nya tåg. Allt manglades i långbänk och tog alltför lång tid. Hade man beställt Itinotåg då andra länsbolag beställde så hade man haft nya tåg idag.Slutsatsen av det hela är att hade länstrafikbolagen i Kalmar och Östergötlands län givit tågbolaget förutsättningar att köra tåg med rätt antal fordon i kördugligt skick, så hade det sett annorlunda ut på Tjustbanan i dag.
Läs mer om