Reklamationer viktiga i Postens kvalitetsarbete

Västervik2006-03-30 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag beklagar verkligen att vi i de fall av försenade eller försvunna brev som insändarskribenter i Västerviks-Tidningen den senaste tiden tagit upp inte har motsvarat förväntningarna. Våra kunder skickar många miljoner försändelser varje dygn och det är ytterst få som inte kommer fram som de ska. Orsaken kan vara svår att utreda eftersom brevets väg mellan avsändare och mottagare ofta består av flera sorterings- och transportomgångar innan det slutligen delas ut av brevbäraren.

Förutom att vi själva kan göra fel som orsakar förseningar så förekommer även ibland inbrott i våra gula brevlådor. Likaså kan det hända att mottagarens postlåda vittjas av obehöriga. Vid enstaka tillfällen försvinner också brev genom oegentligheter inom Posten. Vi ser dock mycket allvarligt på sådant och den vi ertappar blir polisanmäld och mister sin anställning.
Om ett brev kommit bort eller inte kommit fram i tid är det till stor hjälp för oss om avsändaren gör en reklamation, eftersom vi då kan spåra eventuella brister i våra rutiner. Man kan reklamera en försändelse antingen på vår hemsida www.posten.se eller via Posten Kundtjänst på telefon 020-23 22 21.
Ulla-Maj Karlsson
Informationschef Posten Småland
Läs mer om