RFSU:s skolbesök är ett komplement

RFSU:s skolbesök är ett komplement till skolans egen sex- och samlevnadsundervisning, skriver Pelle Ullholm, som är utbildningssekreterare på RFSU.Foto: Sören Andersson/Scanpix

RFSU:s skolbesök är ett komplement till skolans egen sex- och samlevnadsundervisning, skriver Pelle Ullholm, som är utbildningssekreterare på RFSU.Foto: Sören Andersson/Scanpix

Foto: S…REN ANDERSSON / SCANPIX

Västervik2008-03-22 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I två anonyma insändare i Västervikstidningen berättar signaturerna "Tonårsförälder" och "Susanne"att skolelever i Västervik ska ha upplevt RFSU:s besök på deras skolor som negativa. RFSU har inte mottagit några klagomål från skolpersonal, elever eller föräldrar i Västervik och kan inte bemöta uppgifter i anonyma insändare. Men eftersom insändarna innehåller felaktigheter vill jag förklara hur RFSU arbetar med sexualupplysning och informatörsverksamhet.När någon av RFSU:s informatörer besöker en skolklass får eleverna möjlighet att diskutera värderingar och få svar på frågor om sex. Hela informationspasset ska genomsyras av rätten man har att sätta egna gränser och ansvaret att se andras gränser.RFSU:s skolinformatörer har alla genomgått en utbildning där de både får ämneskunskap om sexualitet och kön och kunskap om hur man för samtal kring olika teman och värderingar med ungdomar. En informatör kan inte svara på allt, men kan alltid hänvisa frågor vidare till rätt instans, till exempel ungdomsmottagningar.De som utbildas till RFSU-informatörer antas på olika sätt ut till utbildningen. Antingen genom ett antagningsförfarande med ansökningar eller genom att man har man visat intresse genom att arbeta ideellt inom RFSU under en tid. Många som söker till informatörsutbildningen arbetar redan med ungdomar.Både RFSU:s egna och utomstående undersökningar visar tydligt att vårt arbetssätt är givande och uppskattat. Att externa professionella informatörer möter unga skolelever har vistat sig vara en bra arbetsmodell.Ofta, men inte alltid, lämnar läraren klassrummet under RFSU:s skolbesök. Många elever upplever att det är lättare att fritt ställa de frågor de har om fakta och värderingar kopplade till sex om deras lärare inte är med i klassrummet. Efter besöket kan informatören ge förslag om hur läraren kan arbeta vidare med de frågor som eleverna vill och borde diskutera mera.Metoderna vi använder är beprövade och uppskattade, men RFSU:s skolbesök ska ses som ett komplement till skolans egen sex- och samlevnadsundervisning och ersätter inte den kunskap och det uppdrag som lärarna har.
Läs mer om