Rimligt belopp för marknadsföring

Västervik2007-10-16 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är direkt fel av Gert Wollinger att påstå att jag medvetet förvanskat eller utelämnat fakta i mitt svar. Den socialdemokratiska interpellationen (Dnr 2007,429; 2007-09-17) innehöll fyra frågor a-d. Mitt svar (Dnr 2007,429; 2007-09-26) var grupperat i punkterna 1-4 som direkt besvarade de ställda frågorna.
Sedan är det riktigt att jag i själva debatten i fullmäktige, som ofta blir fallet, inte läste upp hela det skrivna svaret ordagrannt. Jag upprepar fakta att kommunen i budgeten lägger cirka 1,5 miljoner kronor per år på posten "marknadsföring turism". Min bedömning är att beloppets storlek inte är orimligt mot bakgrund av den roll och betydelse besöksnäringen har i vår kommun.

I den åberopade forskaren Thomas Niedomysls doktorsavhandling (Migration and Place Attractiveness ISBN: 91-506-1875-X) vid Uppsala Universitet framgår även att vi flyttar till ställen vi känner till och att därför även turism gynnar flyttströmmen. I hans arbete framgår dessutom att många flyttar för jobb. Det är därför vi i majoriteten prioriterat arbetet med ett bra näringslivsklimat.
Gert Wollingers iver att med kritisk granskning av våra utgifter hjälpa till att göra skattebetalarnas pengar dryga är glädjande. Jag hoppas på samma engagemang från socialdemokratin när vi i framtiden diskuterar några av kommunens större budgetposter. Det nu granskade beloppet på 1,5 miljoner kronor motsvarar tyvärr endast en promille av vår budget.
Läs mer om