Satsa mer spårbundet

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Västervik2008-06-25 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det har på senare tid varit uppe till debatt i media vid flera tillfällen att det finns olika uppfattningar om hur prioriterad en ny E22:a är. I Blekinge har socialdemokraterna gått ut och sagt att järnvägen har större prioritet. Det har i sammanhanget börjat florera rena felaktigheter angående vilken överenskommelse som finns mellan berörda regioner och Svenska Handelskammaren, främst sprids dessa felaktigheter av moderater och centerpartister. Det står inget om att det är fyrfilig motorväg som överenskommelsen gäller. Detta vill vi i miljöpartiet tydliggöra.Den enighet som är i de berörda regionerna är principen mötesfri väg. Det är alla partier och regioner överens om att vi behöver. Men att vi alla skulle förorda en fyrfilig motorväg det är helt felaktigt. Redan i september i fjol markerade vi gröna regionpolitiker, vår syn i en debattartikel över E22:ans spridningsområde.Utifrån detta har miljöpartiet i samtliga berörda regioner förespråkat en 2+1 utbyggnad av E22 i de delar där trafiksäkerhetsåtgärder så kräver.Det är en rimlig lösning ur många aspekter. Det är en mindre trafikgenererande lösning. Det uppfyller väl de behov som finns ur trafik- och framkomlighetssynpunkt. En 2+1-lösning kostar dessutom blott en tiondel av den lösning som moderaten förespråkar.Inte många transportlösningar är så skonsamma gentemot miljö och klimat som de spårbundna. En resenär på ett modernt svensk tåg "släpper" idag ut 1 gram koldioxid per kilometer. Det är mindre än den bilburne släpper ut bara genom att vrida om nyckeln. Det är i skenet av detta som det framstår som en milt sagt märklig politisk position att lobba för en snar utbyggnad av E22 till fyrfilig motorväg, i dess totala sträckning.I Skåne har utbyggnaden av Södra stambanan och Västkustbanan högsta prioritet. I kombination med kraftfulla satsningar på Pågatågstrafiken skapar detta ypperliga förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling på tågsidan . I Blekinge behövs ett snart igångsättande av projektet Sydostlänken i syfte att binda samman Blekinge med Södra Stambanan och därmed förbättra gods- och persontransportmöjligheterna. I Kalmar län måste en kraftfull uppgradering av både Tjustbanan mellan Västervik och Linköping samt Stångådalsbanan till Kalmar bli verklighet för att tidsmässigt göra tåget konkurrenskraftigt i relation till vägtransporterna.Alla vet att motorvägar är trafikgenererande. Vi vet att höga farter, trots mötesseparerade vägsträckor, skadar och dödar fler människor i trafiken. Vi vet att en fullskalig motorväg längs hela E22:ans sträckning kostar svindlande 14 miljarder kronor i skattemedel, minst. Pengar som naturligtvis gör betydligt bättre nytta i spårbunden form både för klimat som för möjligheterna för gods och människor att arbets- och studiependla över länsgränser.
Läs mer om