Ska det vara så här?

Västervik2008-01-29 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Min man som opererats skulle ha en spruta dagen efter det han kommit hem. Sprutan fick vi med oss hem från sjukhuset, med uppmaning att kontakta distriktssköterskan, vilket vi gör vid telefontid halv nio. Vi får då på telefonsvaren veta att gällde det tidsbeställning skulle vi ringa ett annat telenummer till läkarmottagningen Stora Trädgårdsgatan. Damen som ringer tillbaka vet inte vem vi ska vända oss till, utan hon ska gå och fråga. Efter lång väntan i telefon får vi veta att distriktssköterskan ska ringa oss klockan tio. När klockan är halv ett har ingen hört av sig. Nu ringer vi Stora Trädgårdsgatan igen. Vi måste få veta om vi kan få hjälp att någon kommer hem och ger sprutan då min man inte mår så bra. Han orkar inte åka till läkarstationen. Efter en halvtimma ringer distriktssköterskan. Hon har inte haft tid att ringa, ursäktar sig med allt är så rörigt efter nyår då kommunen och landstinget delat på sig. Nu ska hon ta kontakt med kommunens hemvård och se om någon kan hjälpa oss. Vi ringer efter klockan två och och lämnar besked, säger hon. Klockan femton och trettio har fortfarande ingen ringt. Nu ringer vi kommunen direkt. Nu ska man höra av sig så fort som möjligt om vi kan få hjälp. Klockan sexton och trettio ringer man och säger att det kommer någon under kvällens lopp och ger sprutan. Det tog alltså åtta timmar att få svar om någon kunde hjälpa oss.Man kan ju undra hur en gammal människa ska klara av att ringa flera gånger och så vänta en hel dag innan man kan få besked.Nu vill jag ha svar av berörda politiker. Ska det vara så här krångligt att få ett besked? Har ni någon aning om hur det fungerar efter nyår? Enligt personalen vi pratat med är allt en enda röra. Inget vet något hur det ska vara. I kommunens växel känner man inte till att kommunen har hand om hjälpmedel, utan hänvisade till landstinget.Frustrerad patient
Läs mer om