Skolan satsar på att behandla alla lika

Behandlas pojkar och flickor lika av lärarna? Det finns brister i jämställdheten, men Skogshagskolans rektor Annica Ewerlöf lovar att skolan ska jobba för att bli bättre.          Foto: Annette Friberg/Scanpix

Behandlas pojkar och flickor lika av lärarna? Det finns brister i jämställdheten, men Skogshagskolans rektor Annica Ewerlöf lovar att skolan ska jobba för att bli bättre. Foto: Annette Friberg/Scanpix

Foto: Annette Friberg /SCANPIX

Västervik2008-05-13 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I en insändare i VT tisdagen den 22 april skrev " Två killar på Skogshagskolan, Västervik" om en undersökning om jämställdhet som genomförts på Skogshagaskolan. "Undersökningen" var en enkät som ingick som en del i en kartläggning av hur pojkars respektive flickors skolvardag ser ut i ett genusperspektiv. Syftet med kartläggningen var att skapa ett underlag för reflektion inom personalgruppen kring denna fråga men resultatet har också presenterats för eleverna för att öka deras medvetenhet om rätten att bli likvärdigt behandlad oavsett kön.Elevernas svar tyder på att Skogshagaskolan lyckas ungefär lika bra eller dåligt som andra skolor där liknande kartläggning gjorts, vilket betyder att vi liksom samhället i övrigt behöver jobba med dessa frågor.I skolan får pojkar överlag mer negativa tillsägelser än flickor. Det finns också tendenser till att pojkar pratar mer rakt ut i klassrummet utan att räcka upp handen och vänta på sin tur och att de på det sättet får ett större talutrymme.I personalgruppen har vi efter kartläggningen bland annat bestämt oss för att ge pojkar mer positiv uppmärksamhet och mer medvetet arbeta med att utveckla alla elevers förmåga till kommunikation och samspel. Upplysningsvis kan tilläggas att kartläggningen genomförts i samråd med barn- och utbildningsförvaltningens genuspedagog Mirja Larsson, som även deltagit i en av skolans studiedagar i ämnet. Till de "två killarna" vill vi rikta ett stort tack för ni ger er in i debatten om jämställdhet mellan könen.
Läs mer om