Skolbarn är positiva till betyg

Eleverna brukar vara övervägande positiva till betyg, anser Björn Brändewall. Foto: Lise Iserud/Scanpix

Eleverna brukar vara övervägande positiva till betyg, anser Björn Brändewall. Foto: Lise Iserud/Scanpix

Foto: Lise serud/Scanpix

Västervik2008-08-19 00:34
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Desirée Liljevall sjunger med i sossarnas ständigt pågående klagokör, som syftar till att oja sig över att föräldrar till grundskoleelever ska få en lapp, där det står ett skriftligt omdöme över hur det går för deras barn i utbildningen. Jag förbluffas över att denna pyttesak är den enda skolfrågan som socialdemokraterna verkar driva. Möjligen visar det hur (s) prioriterar i valet mellan "gnälla på regeringen" och "skapa lösningar för att förbättra samhället".Det är även slående hur långt socialdemokraterna står ifrån folket. Våra lokaltidningar gör då och då intervjuer där de frågar yngre skolbarn hur de skulle se på tidiga betyg (eller omdömen, som är det som alliansregeringen inför). Eleverna brukar vara övervägande positiva, milt uttryckt. Och det förstår jag, för jag minns själv hur det var när jag gick i skolan på 80- och 90-talet.Det kliade i mina fingrar efter att få nåt mätbart besked på hur det gick för mig - något att använda som språngbräda för att bli bättre. Skolbarnen i mina grannländer fick detta verktyg jättetidigt. Men själv fick jag vänta till efter halva åttan innan jag fick betyg första gången.Nu hade jag turen att klara mig rätt så bra ändå, men jag minns fortfarande klasskamraten som fick en chock när han öppnade sitt första betygskuvert och satt där med tårar i ögonen i klassrummet. Och det var väl inte så konstigt - när man hade förhalat betygsdebuten i åtta år och byggt upp förväntningar, så blev det en stor grej när det väl kom. Men det värsta var nog att han nu bara hade ett drygt år på sig att göra något åt det. Tänk om han hade haft nio år på sig att komma ikapp istället?Socialdemokraterna pratar om de första skolåren som om det skulle vara någon sorts dagis. I själva verket har nästan alla barn som börjar skolan redan gått i uppåt sex års pedagogisk förskola, så de är i allra högsta grad redo för utvärdering. Med tanke på hur många 15-åringar som fått lämna grundskolan med ofullständiga betyg och därmed låga chanser till självförsörjning, är det ett stort svek av socialdemokraterna att aktivt motarbeta åtgärder som ska göra det lättare att ge stöd till elever med svårigheter - tidigt.Liljevall skriver att eleverna kan "mista sitt självförtroende" och få veta "att de inte duger". Om vi bortser från att det i sak är felaktigt - omdömet ska ges till föräldrarna och inte till barnen - så visar det tydligt på det socialdemokratiska sopa-under-mattan-mentaliteten. Sossarna vill inte peka ut att vissa barn har svårigheter - och därmed blir det svårt att ge dessa det speciella stöd de behöver. Där socialdemokrater ser en rädsla för att barn ska få kunskap och börja jämföra sig med kollektivet, ser vi liberaler varje individs utvecklingspotential och försöker göra det bästa av denna.
Läs mer om