Skolor och attribut
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Om Torshammare är nog för samma utpekande, blir svenska folket historielöst. Att ta bort en människas rätt till sin historia och rätten till sitt land, gör att denna människa söker nya ?vänner?, en ny historia.
Det är först då det blir farligt. Farligt är också det som skolorna i bland annat Gamleby gör, när man genom att tolka attribut på sitt eget sätt eller efter någon manual som konstruerades för 10?15 år sedan utan att dateras, pekar ut elever inför klasskamrater som varande nazister. Detta är inget annat än legaliserad mobbning. De utpekade hamnar utanför och tvingas, återigen söka nya ?vänner?.
Detta agerande visar bara hur dålig den skolmiljö som erbjuds våra barn är. Skolan ska vara en trygg miljö, med goda vuxna som får barnen att växa i sin tro på Sverige, som land, demokrati som grund, vuxna som förebilder.
Det är skolans uppgift att se förbi attributen, att se individen och dennes behov. Skolan ska inte medverka till utfrysning och mobbning som driver barnen bort från samhället.
I en annan av kommunens skolor gjordes under hösten en ?raid? bland ungdomar som kallade sig patrioter och en som bar det minst lika tveksamma epitetet kommunist.
Där tolkade skolan sydstatsflaggan som rasistisk och bomberjackan och kängorna som nazistiska. Man visste inte att flaggan var en av raggarna använd symbol för frihet. Vad man inte heller visste var att bomberjackan och kängorna aldrig var ett attribut för nazisterna, utan en klädsel väl anpassad för att slåss i.
I dag är dock just dessa kläder ett attribut för en grupp människor i England. De homosexuella.
Vidare undersöktes vad grupperingarna stod för. Patrioterna älskar sitt land, tycker Sverige är bra, däremot tycker då inte kommunisterna om Sverige. Ser ni inte, som varande pedagoger, felet i alltihop.
Du/ni kan aldrig kalla en patriot för nazist eftersom nazismen hatar allt som Sverige står för. De vill störta det samhälle som patrioten älskar. Så ta nu en funderare på era lärarrum. Vad är det ni håller på med?
Vad är er avsikt med att ställa barn i en skamvrå där de inte hör hemma? Varför skänker ni otrygghet istället för trygghet?
Varför ser ni inte individen, bara attributen?
Nåväl. På den skolan som under hösten hade problem är det nu relativt lugnt. Lärare bemödade sig att se felen i gruppernas ?läror?.
Man tog reda på vad attributen stod för. Dagligen syns barn med svenska flaggor på kläderna utan att för den skull beskyllas för något. Man såg individen.
Kanske borde skolan i Gamleby och dess lärare se utanför ?byn?. Om inte annat kan det ju inträffa att någon upplyser om omvärldens utveckling de senaste 10?12 åren.
En liten undran är ju: Hur många av lärarna som har en svensk flagga på tomten hemma eller på bilen? Om det nu finns sådana, är det dessa bättre än sina elever?
Och hur många har EU-märket på sin nummerskylt? Detta attribut som manar till solidaritet med övriga länder ? inom EU. Men murar av både taggtråd och betong mot världen utanför.
Vad ska vi ge dessa för epitet?
Ni som har ständig längtan om att kunna sätta in folk i olika fack, sätt dom då rätt. Och ni som har en ständig längtan om att påminna om det förflutna, glöm inte ta med hela historien. Även vikingatiden och asatron.
Och med risk för att bli tjatig, se individen och döm inte efter attributen.