Som att kasta pengar i sjön
Turisterna kommer på sommaren. Att locka turister till Västervik kan vara att kasta pengarna i sjön menar Gert Wollinger och refererar till en avhandling från Stockholms universitet.Arkivbild: Karin Hertz
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Avhandlingen är uppdelad i tre avdelningar. Den första visar att marknadsföringsinsatserna ökat markant under senaste åren. Här har till exempel Västervik satsat över åtta miljoner kronor sedan 2002. Analyser har gjorts av forskarna och resultaten visar att dessa kampanjer inte haft någon mätbar effekt!
Den andra delen av studien har undersökt om reklamkampanjer från småkommuner riktade till Stockholmsregionen fått något genomslag på flyttströmmarna. Inga positiva effekter kunde konstateras med sådana satsningar heller.
I den tredje delen av studien undersöks om platser med en framgångsrik turismindustri även är framgångsrika när det gäller att locka inflyttare. Denna sistnämnda artikel går det inte att dra några säkra slutsatser av utan mer forskning behövs för att se om det stämmer.
Slutsats: avhandlingens två första delar visar tydligt på att Västerviks kommun i onödan "slängt miljontals kronor i sjön."
I sitt svar kommenterar Harald Hjalmarsson endast den tredje delen av undersökningen det vill säga den som måste stödjas av mer forskning innan några slutsatser kan dras. Han gör också en grov feltolkning av fakta då han säger att: "Satsningar på turism gynnar också inflyttningen, vilket bekräftas av den forskningsrapport som interpellanterna hänvisar till."
Har kommunalrådet läst men inte förstått förlåter vi honom. Men har han medvetet förvanskat och utelämnat fakta i sitt svar är det värre. Då kommer förmodligen ingen förändring av marknadsföringen att ske och ytterligare miljoner att slösas bort!