Splittrad marknadsföring hämmar utvecklingen
Västervik - Sjöstaden, kanske en vinnande devis enligt skribenten.Arkivbild: Mattias Ahlm
Foto: Ahlm Mattias
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
förare gör - hävda att Västerviks skärgård är vackrare än Stockholms, med sina 30 000 öar, är det inte många turister eller bostadsspekulanter som tar till sig, allra helst som stockholmarna själva, med fog, marknadsför sin otroliga arkipelag som världens kanske vackraste! Västerviks skärgård kan inte ens likställas med Stockholms.Marknadsföring måste vara trovärdig, det vill säga, ligga sanningen nära, i annat fall blir det en förfelande "bumerangeffekt", med vilket jag avser att det gör ont när bumerangen kommer tillbaka och slår en i huvudet.De kommunala planerarna hoppar, likt bin, från näringsblomma till näringsblomma, utan att egentligen befrukta någon av dessa. man måste sluta hoppa och i stället satsa på näringar som har förutsättningar att blomstra, exempelvis båtbesöksnäringen.Västervik - sjöstaden. Sjöstaden kan bli en relevant apposition som passar Västervik, och som marknadsförarna kan bygga vidare på och förverkliga. Västervik har alla förutsättningar att bli just en sjöstad, men då måste man satsa resurser på båtturismen, så att denna kan
expandera. Kommunen bör göra det som kommunen har förutsättningar att göra. Alltså, bli en sjöstad!I stället för Sjöstad satsade kommunen på det spektakulära "Gertrudsvikprojektet". Är detta projekt ett politiskt/ekonomiskt dunderfiasko för kommunens vidkommande?Flera kommuninvånare, vilka jag diskuterat ämnet med, känner frustration över svårigheterna att få grepp om de politiska och ekonomiska turerna kring Gertrudsviksprojektet.Jag föreslår att en politiskt obunden utredning tillsätts med uppdrag att bringa klarhet i i vad som åstadkommit fiaskot.