Splittrad marknadsföring hämmar utvecklingen

Västervik - Sjöstaden, kanske en vinnande devis enligt skribenten.Arkivbild: Mattias Ahlm

Västervik - Sjöstaden, kanske en vinnande devis enligt skribenten.Arkivbild: Mattias Ahlm

Foto: Ahlm Mattias

Västervik2009-08-26 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Östersjöns pärla kan inte Västervik, med hedern i behåll, göra anspråk att kallas.Sedan boktryckarkonsten uppfanns på 1400-talet har Gotland, med rätta, av svenska och utländska författare erhållit denna för ön passande apposition. Jag har i många, främst äldre böcker, läst att Gotland är Östersjöns pärla. Bidragande orsaker till appositionens tillkomst är öns läge mitt i det blå havet, dess uråldriga kultur, enastående natur och milda klimat samt långa kuststräcka.Västervik kan inte, och kommer inte att kunna, göra Gotland rangen stridig som Sveriges främsta turistmål, även om man, som Västerviks marknadsförare gjort, stulit appositionen "Östersjöns pärla" från Gotland och skänkt Västervik namnet. Spekulation präglar Västerviks marknadsförare. Hur kan en kommun som Västervik - vilken satsar stort på motorismen - vara liktydig med "Östersjöns pärla"?"Sveriges vackraste skärgård" är alldeles för pretentiöst att kalla Västerviks skärgård. Vad som är vackert, eller fult, avgörs visserligen av varje betraktares ögon, men att - som Västerviks marknads-
förare gör - hävda att Västerviks skärgård är vackrare än Stockholms, med sina 30 000 öar, är det inte många turister eller bostadsspekulanter som tar till sig, allra helst som stockholmarna själva, med fog, marknadsför sin otroliga arkipelag som världens kanske vackraste! Västerviks skärgård kan inte ens likställas med Stockholms.Marknadsföring måste vara trovärdig, det vill säga, ligga sanningen nära, i annat fall blir det en förfelande "bumerangeffekt", med vilket jag avser att det gör ont när bumerangen kommer tillbaka och slår en i huvudet.De kommunala planerarna hoppar, likt bin, från näringsblomma till näringsblomma, utan att egentligen befrukta någon av dessa. man måste sluta hoppa och i stället satsa på näringar som har förutsättningar att blomstra, exempelvis båtbesöksnäringen.Västervik - sjöstaden. Sjöstaden kan bli en relevant apposition som passar Västervik, och som marknadsförarna kan bygga vidare på och förverkliga. Västervik har alla förutsättningar att bli just en sjöstad, men då måste man satsa resurser på båtturismen, så att denna kan
expandera. Kommunen bör göra det som kommunen har förutsättningar att göra. Alltså, bli en sjöstad!I stället för Sjöstad satsade kommunen på det spektakulära "Gertrudsvikprojektet". Är detta projekt ett politiskt/ekonomiskt dunderfiasko för kommunens vidkommande?Flera kommuninvånare, vilka jag diskuterat ämnet med, känner frustration över svårigheterna att få grepp om de politiska och ekonomiska turerna kring Gertrudsviksprojektet.Jag föreslår att en politiskt obunden utredning tillsätts med uppdrag att bringa klarhet i i vad som åstadkommit fiaskot.
Läs mer om