Sponsring av oljud

Västervik2007-02-14 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Speedway kan räknas till upplevelseindustrin och borde bära sina egna kostnader. Men det är kanske svårt eftersom intresset sviktar och publiken minskar. Enligt statistik från ESS (Elitspeedways ekonomiska förening) minskade betalande åskådare med 38 000 år 2006 jämfört med 2005. Nästan alla klubbar i elitserien har ekonomiska problem enligt sportradion, suget efter kommunala bidrag ökar.
Naturligtvis är det mumma för en speedwayklubb om den kan utnyttja det positivt laddade varumärket Västervik och dessutom få betalt för att man utnyttjar det! Vore det något marknadsvärde i speedwayklubbens verksamhet skulle nog företag stå i kö för att få sponsra namnet. Kanske Gertrudsviks blivande golfbana kan hjälpa klubben, det blir väl ett mervärde att ha motorljud i öronen när man går en runda?
Om speedwayklubben beviljas verksamhetsbidrag på 225 000 samtidigt som riktig idrott och ungdomsverksamhet får smulor så säger det en hel del om hur de styrande påverkas av lobbying.
Läs mer om