Sponsring

Västervik2006-01-24 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sponsring av sport och idrott kan vara en värdefull del i företagens marknadsföring. Skälen varierar. Nokia till exempel är extremt beroende av hur ungdomar världen över uppfattar deras varumärke och satsar enorma belopp på idrott som attraherar denna kundgrupp. Elitfönster AB i Vetlanda tillverkar fönster med hög bullerdämpningseffekt och är huvudsponsor för speedwaylaget VMS Elit. Men ofta är nog skälen rent ideella. Vi alla som är intresserade av idrott ska vara glada för företagens sponsring. De är värdefulla tillskott i föreningskassorna.

Därmed inte sagt att kommunen inte ska lämna bidrag till idrott och sport. Generösa bidrag är både önskvärda och nödvändiga. Men att som i nu aktuellt fall kalla ett bidrag för marknadsföringskostnader ger en bild av att politikerna har blivit uppskörtade av smarta affärsmän. Och så illa är det väl inte?
Läs mer om