Statlig missbrukspropaganda?

Västervik2005-12-09 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Eva Fernvall, marknadsdirektör på Apoteket AB, har som de flesta andra marknadsdirektörer som sin arbetsuppgift att öka vinsten för det egna företaget. Det bör finnas med i medvetandet när man tar del av hennes debattartikel. Hur kan Västerviks-Tidningen och andra medier upplåta debattplats för denna typ av reklamartiklar, som har till uppgift att öka försäljningen av en vara som företaget har ensamrätt att tillhandahålla?
Får jag, som fristående fond- och försäkringsmäklare, skriva reklamartiklar och kamouflera dem som insändare samt få dem publicerade?

Hon skriver "Snusbolagen bedriver en intensiv marknadsföring på krogen i form av gratisprover, skyltar, och automater i syfte att få restauranggästerna att börja snusa". Vad gör hon själv, om inte samma reklam för nikotinläkemedel som också innehåller nikotin och är beroendeframkallande? På Apotekets egen hemsida skriver de att cirka fem procent av dem som använder nikotinläkemedel blir beroende. På ett annat ställe står det att använda nikotinläkemedel under längre risk anses inte som någon större hälsorisk. Min fråga är hur stor är hälsorisken med att använda nikotinläkemedel? Om jag inte minns fel har det då och då förekommit larmrapporter om hälsofaran med dessa produkter. För en tid sedan läste jag att "Nikotinplåster ökar risken för spädbarnsdöd".
Jag gjorde själv, några år innan jag verkligen bestämde mig för att sluta röka, ett försök att lägga av och använde plåster och tuggummi men det fungerade inte för mig. För fyra fem år sedan bestämde jag mig att lägga av och gjorde det utan hjälp av läkemedel.Svar:
Nej, vi publicerar inte kamouflerade reklamartiklar. Men olika debattörer, även inom näringslivet, ska ha möjlighet att delta i debatten. Ämnet är i det här fallet högaktuellt, avsändaren är tydlig och vi har fått en reaktion på artikeln vilket visar att det är ett bra debattämne.
Läs mer om