Svar på insändaren om Tjustbanan

Harald Hjalmarsson (m) och Tomas Kronståhl (s) svarar på Arne Anderssons insändare

Tomas Kronståhl

Tomas Kronståhl

Foto: Ahl Matilda

Västervik2008-10-02 01:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar:

Jag delar i stort Arne Anderssons kommentarer när det gäller att regeringen än en gång sviker ostkusten och hela Kalmar län. Det är ett mycket intensivt politiskt arbete nedlagt när det gäller att få fram de olika prioriteringarna som regionförbundet i Kalmar län enigt ställde sig bakom.

Behovet av satsningar på infrastruktur längs hela ostkusten är enormt både vad det gäller vägar och järnvägar den enskilt största satsningen som på olika sätt berör oss alla är E22:an, övriga satsningar måste ses utifrån sina regionala och lokala behov.

När det gäller Tjustbanan är den frågan lite speciell inte minst med tanke på att stora delar ligger utanför vår kommun och vårt län samt att det endast är en relativt kort sträcka som gynnar flera länsinvånare än oss själva.

Vikten av att få till en fungerande Tjustbana för vår kommun kan aldrig nog poängteras det är ju bland annat av den anledningen vi över partigränserna så intensivt försöker att jobba med den frågan både lokalt regionalt och inte minst genom våra riksdagsmän. Vidare har jag endast konstaterat att Tjustbanan finns omnämnd i näringsdepartementets promemoria vilket i sig är positivt men naturligtvis till intet förpliktigande för framtida satsningar. 
Tomas Kronståhl

(s) 2:e vice ordförande i kommunstyrelsen
 
 
Svar:
Jag delar bedömningen att en del i svårigheterna med att få till ett beslut om Tjustbanan beror på att det saknas stabilitet i den regionala samlingen, främst därför att banan korsar både läns- och landskapsgräns.
Till detta ska läggas problemet med att prioriteringarna hos den centrala regeringen, som ytterst beslutar, växlar beroende på färg.
Utifrån dessa välkända svårigheter måste det därför anses som en framgång att Tjustbanan i Näringsdepartementets promemoria ”Underlag närtidssatsningen”, daterad 2008-09-11,  som ett av två nämnda projekt i Kalmar Län finns med som ”ej tillräckligt förberett för att vara aktuellt för byggstart 2009-2010”.
Den positiva tolkningen är att projektet nu är etablerat på ”kartan” och om det förbereds ordentligt så kan det bli aktuellt efter 2010. Även om önskebeskedet givetvis hade varit ett omedelbart ja, så har vi ändå en grund för att fortsätta att hålla trycket uppe i frågan. Och som varje förhandlare väl vet blir trycket på motståndaren störst genom att i god tro göra en så positiv tolkning som möjligt. 
Ingen tvivlar på att Arne Andersson, som pensionerad riksdagsman, saknar tid eller kunskap för att kunna lusläsa budgeten. Det är dock svårt att se hur hans detaljinlägg hjälper till att föra den trängande frågan om Tjustbanan, med dess stora betydelse för norra Kalmar län och som viktiga kommunikationslänk norrut från Västervik, vidare.
Det bästa bidraget från hans sida är antagligen att han istället verkar för att oppositionen på riksplanet ansluter sig till alliansens prioriteringar av infrastrukturprojekten i Kalmar Län, så att vi inte lokalt riskerar att tappa tempo vid ett eventuellt maktskifte i riksdagen.
Harald Hjalmarsson (m)
Kommunalråd

Läs mer om