Svårt i skolan för hörselskadade
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vad är det som har gått fel i de skolorna när hälften inte klarar grundskolan. Jo, det kan man säga direkt att det är bristande kunskap i de skolorna om just hörselskador.
Alla i skolan ska enligt läroplanerna Lpo94 och Lpf94 hjälpa elever som behöver särskilt stöd. Särskilt omfattande ansvar har lärare och rektor. Om en elev behöver särskilt stöd ska han eller hon få det. Enligt skollagen ska alla elever ha tillgång till likvärdig utbildning. För att uppnå detta ska hänsyn tas till elevernas förutsättningar och olika behov.
Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika skäl har svårt att nå målen med utbildningen på grund av sitt handikapp. En rektor i skolan är arbetsgivare för personalen på skolan. Det innebär bland annat att rektorn ska se till att de anställda får den fortbildning de behöver för att kunna utföra sina arbetsuppgifter professionellt.
Det står i lagen att det ska vara så. Det är mycket beklämmande att det ska behöva drabba de hörselskadade på det här viset att skolan inte har gjort rätt ifrån början. Nu får de här eleverna mycket svårt i framtiden.
Jag har själv tre hörselskadade barn som går i skolan, men vi har fått mycket hjälp av skolan i Västerviks kommun.
Rektorn och lärarna har ställt upp till 100 procent och verkligen hjälpt till när det inte har varit bra ibland.
Resurser har då barnen fått. Vi är mycket nöjda med den hjälp dom barnen får nu.
Lärarna har bland annat gått fortbildning om hörselskadade och information har getts av landstingskuratorn som har hand om hörselskadade barn i Kalmar län och från hörselläraren i Västervik.
Det är så det ska vara.