Tåget kan ersättas med bussar
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Men den här sträckan har inte resandevolymer som motiverar tågtrafik. Vid alla driftsstörningar har förbindelsen ersatts med buss som både får plats med resenärerna och i stort sett klarar samma körtid. Dessutom är det bättre för miljön eftersom bussen drar en tredjedel så mycket bränsle.
I pressen gör tågfundamentalisterna emellanåt väldiga utläggningar om framtiden för att försöka motivera investeringar i järnvägen och jämförelser görs med andra platser i landet. Men varje situation måste bedömas utifrån sina egna meriter.
I mellanlänet strider nu ett antal kommuner för satsningar i öst-västlig riktning samtidigt som man vill ha ytterligare medel till Stångådalsbanan. I söder anses kust-till-kustbanan behöva fler mötesplatser. Samtidigt diskuteras att bygga en helt ny kustjärnväg.
Ingen kan väl vara så naiv så att man tror att allt detta kommer att genomföras.
Bara vad gäller upprustning av Tjustbanan har siffror på uppemot två miljarder nämnts utöver det faktum att driftskostnaden är ungefär dubbelt så hög för tåg som för buss. Ordspråket "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" tycker jag kan passa in här.
Alltmedan detta politiska spel pågår har man på ett antal andra platser i landet redan vad som kan beskrivas som "trafikinfarkt". Det vill säga ett akut behov av investeringar för att klara stora resandevolymer - så stora volymer som verkligen motiverar tågtrafik.
Det är i ljuset av denna verklighet besluten borde fattas.
Dessutom är risken är att kravet på ytterligare järnvägspengar till vårt län blockerar nödvändiga satsningar på E22 och andra viktiga vägar. Låt oss diskutera bussalternativet. Snabbussar med förhöjd standard, framdrivna av biogas.
Jan-Olof Johansson