Tågtrafik som har gjort sitt
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
30:e minut i vardera riktning som nästan håller samma körtid. Men det tycks inte ens funnits på dagordningen. För många av oss som arbetar med kollektivtrafik framstår det här som minst sagt märkligt. Ingen som helst hänsyn tycks tas till demografin, tågbanors standard och vilken möjlighet det finns att få upprustning, fordonskostnader, driftskostnader, driftsäkerhet, alternativa satsningar på till exempel vägar och så vidare. Istället är det ovetskapligt tyckande och känslor som är härskande när det gäller tåg. Det finns en princip som kallas proportionalitetsprincipen. Den härrör från juridiken och säger att "det skall råda balans mellan mål och medel". Det är själva kärnan i mitt resonemang. Tåg är ett masstransportmedel och är som sådant utmärkt. Kust till Kustbanan är väl egentligen den enda banan i länet som har ett ordentligt existensberättigande. Elektrifierat, snabbt och ett rejält resandeunderlag. Så är inte fallet när det gäller den övriga tågtrafiken i länet. En trafik som kostar skattebetalarna väldigt mycket och som därtill har så mycket trafikstörningar att det emellanåt ligger på skandalnivå.