Taxiförare kör på ackord
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Här är några exempel. Chaufförerna blir inte så trogna åkaren då man tjänar 20-30 procent mindre än de som har timlön och 10 procent provision. Begär man att få timlön så blir man ofta utan anställning. Att öka hastigheten och "lasta" av/på snabbare blir ett sätt att tjäna mer pengar. Chaufförerna blir lätt stressade, nervösa och otåliga vid minsta väntan. Kunderna kan därför utebli på grund av dålig service. Slitaget på vagnparken ökar. Och enligt Vägverket skall man införa körprov för taxiförare från och med den 1 april 2007 då dessa ofta är vållande till de olyckor de är inblandade i. Så utan att överdriva skulle man faktiskt kunna säga att det finns en klar risk att säkerheten i trafiken påverkas av detta lönesystem.
Det märkliga i sammanhanget är att denna ackordslön är accepterad av facket, om den kompletteras med en viss garantilön. Tyvärr är det inte många taxiägare som vill kännas vid denna garantilön och vissa arbetspass kan därför ibland utföras i det närmaste gratis av anställda chaufförer. Taxiägaren har heller inte högre löne- och driftskostnader än vad bilen kör in. Denna faktor har tyvärr ofta blivit en förutsättning för att få ekonomisk bärighet i vissa företag. Men den skapar förstås också en klar orättvisa både gentemot konkurrerande taxiägare och emellan chaufförerna.
Så mot denna bakgrund kan man faktiskt undra hur detta ackordslönesystem kan få förekomma i Sverige år 2006? Ja tänk er att till exempel glassförsäljaren inte skulle få någon lön om han/hon inte sålde någon glass en kall molnig dag. Eller om akutsjuksköterskan inte fick någon lön om ingen skulle vara akut sjuk. Dessa personalgrupper kan inte påverka hur många personer som söker deras tjänster och det kan faktiskt inte taxichaufförer heller.
Lennart Brewitz
Tankesmedjan Vabrysi