Tjustbanan möter Ruda

Olika. Kommunalrådet Harald Hjalmarsson konstaterar att Västervik har sämre kommunikationer än Ruda och att Västerviks kommun därför driver frågan om bättre tågtrafik mellan Västervik och Linköping. Arkivbild: Mattias Ahlm

Olika. Kommunalrådet Harald Hjalmarsson konstaterar att Västervik har sämre kommunikationer än Ruda och att Västerviks kommun därför driver frågan om bättre tågtrafik mellan Västervik och Linköping. Arkivbild: Mattias Ahlm

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-12-22 00:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Västerviksbornas självutnämnde vän och nye kommunikationsexpert Jan-Olof Johansson i Ruda har återkommit än en gång i frågan om Västerviks framtida järnvägsförbindelser.Skribenten verkar ha varit eller är fortfarande medlem i Ruda samhällsförening. Föreningen beskiver ortens kommunikationer på så sätt att "kollektivtrafiken sen länge varit god såväl lokalt som regionalt". I föreningens "Vision Ruda 2010" ser man även positivt på järnvägen som transportmedel och beskriver den framtida Kustpilen som "en snabb och bekväm tågförbindelse med Linköping och Mälardalen". Trots redan goda kommunikationer är det tydligt ok att önska sig ännu bättre tågförbindelser - om man tillhör de 500 personer som bor i Ruda. Men det är enligt skribenten inte ok när vi som representerar de cirka 37000 invånarna i Västerviks kommun vill ha bättre tågförbindelser. Då skriver Johannsson "att det tippat över för kommunalrådet " (VT 29/10). Så är det inte. Till skillnad från Ruda så är det väl känt att vi har dåliga kommunikationer: Det är därför vi i kommunen driver frågan. Hos oss finns det en mycket bred politisk uppslutning bakom önskemålet om bättre förbindelser till Östgötaregionen.Inte bara Tjustbanan konkurrerar med annatI det senaste inlägget (VT 22/11) framförs även argumentet att "flertalet av Kalmar läns medborgare aldrig satt sin fot på tåget" och vården är mycket viktigare än kommunikationerna. Ingen förnekar att i och med att både kommunikationer och vård ligger under landstinget så existerar det någon form av "konkurrens". Men det gäller väl inte bara Tjustbanan, utan även till exempel buss 158 som trafikerar Ruda, eller järnvägen Linköping-Kalmar som man från Ruda når via tolv minuters bussresa till Högsby. Många av Kalmar läns medborgare har sannolikt heller aldrig satt sin fot på dessa.Om Jan-Olof Johansson med trovärdighet ska ta sig rollen att upplysa Västerviks invånare om vad de bäst behöver så vore det en god början att anlägga ett Västerviksperspektiv. Annars får han nöja sig med att, som hittills, i förklädd form tala för vad som är bra för Ruda.
Läs mer om