Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Under förra året förekom uppgiften att regeringsföreträdare uppgivit att om samtliga berörda kommunerna var beredda att göra ekonomiska satsningar så kunde regeringen vara beredd att satsa motsvarande belopp. Det förutsatte att samtliga kommuner deltog. När detta angavs var regeringsföreträdaren medveten om att Linköping inte skulle deltaga i gemensam kommunsatsning. Det var lätt att utfästa den statliga satsningen. Till intet förpliktigande, men det smäller i bollplanket.I detta sammanhang finns det skäl att nämna att regeringen har aviserat att avlämna infrastrukturproposition senast i mars månad 2008. Nu har regeringen meddelat att det blir ingen proposition i mars i år, och någon ny tid när propositionen skall avlämnas anges inte. Propositionen skjuts på framtiden. Enligt senaste uppgifter skall infrastrukturpropositionen avlämnas i anslutning budgetpropositionen. På grundval av denna proposition kommer Banverket att framlägga sina prioriteringsförslag.Banverket har i sammanställningar angett att Tjustbanans investeringsbehov omfattar cirka 3,2 miljarder. Det är mycket pengar och det vill till starka och väl underbyggda argument samt uppvisande av politisk samling för att få landets regering att se till landsorten framför storstadsregionerna.