Tjustbanans framtid

Västervik2007-02-03 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Då jag ofta åker mellan Västervik och Östergötland har jag med intresse följt diskussionerna kring Tjustbanans vara eller inte vara. Oftast handlar det om sänkt restid, men i VT den 2 februari lyfts en intressantare fråga; persontrafikens framtid ställs mot ett bussalternativ. Politikerna står nu inför ett vägval: antingen att satsa på persontrafik på järnvägen eller att gå över till expressbusstrafik.
Vad skulle detta innebära? Tåget är för de flesta ett säkrare och bekvämare alternativ än bussen. Vad bussalternativet innebär för säkerhetsupplevelse och komfort har man kunnat prova på under vinterns trafikstörningar, då tågen har ersatts med buss. Det är helt enkelt ett sämre alternativ!

Ofta har diskussionen kretsat kring restiden, och visst är dagens en timma och fyrtio minuter ganska lång tid. Men om man jämför en timma och fyrtio minuter på ett bekvämt Kustpilentåg, med servering och goda möjligheter till att utnyttja restiden till att arbeta eller studera, framstår detta som betydligt mindre än samma tid i en buss på den kurviga väg 35.
Jag tror att bussalternativet skulle innebära att fler väljer bilen, vilket knappast kan vara önskvärt. Vidare tror jag att det finns de som inte tycker att det fungerar att pendla med buss, och som helt enkelt flyttar närmare arbete och studier i Östgötaregionen.

Därför är det viktigt för Västervik att den trafik som handlas upp är en bra tågtrafik med hög kvalitet. Det måste till exempel vara kännbart för operatören om tågen ersätts med buss. När det väl finns en tågtrafik som fungerar är det lättare att argumentera för upprustning av infrastrukturen!
Avslutningsvis vill jag ställa en fråga till politikerna i Västerviks kommun och i landstinget: Hur avser ni att agera för Tjustbanans fortlevnad och vilka garantier har ni för att banan trafikeras med persontåg även efter 2008?
Läs mer om