Trafiksäkrare E 22
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kommunen har avvisat dessa planer och förordat nuvarande sträckning av E22 så att Västerviks tätort inte hamnar alltför långt från allfarvägen. Genom byggnationen av E22 från Hermanstorp till Verkebäcksbron, färdig 1993, kan väl påstås att "kommunspåret" har vunnit. Det är nu detta spår som måste fullföljas. Verkebäckbrons ålder och standard har också berörts i olika sammanhang. Med nuvarande inriktning står det klart och helt logiskt att det måste finnas en bro över dalen i Verkebäck även i framtiden.
De senare åren har snabba trafiksäkerhetshöjande åtgärder som vajerräcke på sidorna och 1-2-väg med mitträcke stått i centrum. Delen Hermanstorp-Gamleby står i tur för mitträcke.
På sträckan Verkebäck-Hyttan går det inte att göra de trafiksäkerhetshöjande återgärder, som 1-2-väg med mitträcke kräver utan betydande förändringar/förbättringar av själva vägen för att anpassa den till Europavägsstandard.
I detta paket måste också korsningen till Gunnebo/Västrum göras om samt avtagsvägen till Vimmerby i Hyttan. Verkebäcksbron måste också säkras och anpassas till framtiden.
En investering på E22 delen Hyttan-Verkebäck betyder också en injektion för södra kommundelen, ger förbättrad framkomlighet och trafiksäkerhet samt minskar restiden för pendlare från södra kommundelen.