Upp med Tjustbanan på dagordningen

Debatten om Tjustbanan fortstätter.   Arkivbild: Ellen Kindstrand

Debatten om Tjustbanan fortstätter. Arkivbild: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-02-03 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Signaturen JOJ skriver i Västerviks-Tidningen den 24 januari om proportionalitetsprincipen balansen som får vågskålen att väga jämnt, men du glömde att lägga i miljön i den ena skålen. Transportsektorn står för en femtedel av alla koldioxidutsläpp inom EU. Trots allt energieffektivare motorer, pekar prognoserna på en kraftig ökning. Orsaken är kraftfullare motorer och ökad fordonsvikt. Inom EU förväntas utsläppen från transportsektorn öka med nästan 40 procent, utsläppen från godstrafiken väntas öka med 62 procent.Här i Sverige prioriterar vi inte den spårbundna trafiken som på kontinenten där har man förstått att det snart inte får rum mer trafik på de stora motorvägarna. Det är alldeles för många fordon att man nu måste tänka om. Man ser till den spårbundna trafiken för att lösa problemen även de tyska kanalerna nu anses som ett medel att frakta gods för att avlasta vägnätet. Jag ser just i skrivande stund ett inslag på teve, kommunalråden i Kalmar och Växjö som påtalar vikten att ha en snabb järnvägsförbindelse mellan Kalmar och Växjö detta för att stimulera resandet mellan de båda städerna. Att tro att all passagerartrafik från Västervik skall gå med buss är befängt, en gammal förlegad 1900-tals syn på att allt skall gå på landsväg.Jag håller delvis med Hans Källgren i VT den 24 januari, men att problemet skulle ligga hos politikerna det har jag svårt att tro. Att det är för få vagnar som trafikerar banan köper jag inte, det måste vara en prioriteringsfråga och god framförhållning hos dem som har ansvaret för trafiken.Jag tar upp det igen, varför används inte biogaståget Amanda, om det är så illa att alla vagnar är på översyn så skulle detta tåg öka antalet vagnar som trafikerar banan med 100 procent! När man nu vet om att de nya tågen inte kommer förrän 2010 så är det ju anmärkningsvärt att då inte lägga krutet på de vagnar som skall tjänstgöra fram till dess.Jag påtalar det igen, det är något som pågår, det är någon eller några som inte vill att vår Tjustbana skall fungera. Jag skulle vilja se ett samlat grepp från kommunalråden i Linköping, Åtvidaberg och Västervik att reda ut vad som pågår.Hela detta spel från olika aktörer ser ut som en fotbollsmatch där domarna (politikerna) sitter på läktaren och tittar på. Få upp Tjustbanan högt på dagordningen annars är jag rädd att vi inte har någon banförbindelse med Linköping i framtiden.
Läs mer om