Uppdatera vägplanerna för Verkebäck-Gladhammar

Västervik2006-06-30 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En vägutredning gällande väg E22 delen vid Västervik publicerades den 15 december 1994 och ligger fortfarande till grund för det länge omtalade och förväntade vägbygget genom Gladhammar. I utredningen kan man läsa: "E22 ingår i det nationella stamvägnätet och knyter samman viktiga städer längs sydöstra Sveriges kustregion. Målstandarden för E22 är på detta avsnitt en 13 meter bred väg. Sämst standard är vägen Verkebäck-Hyttan där vägen är 9 meter bred. På denna väg färdas 5 200 fordon /dygn."
Av de alternativ som presenterades valdes det som innebar att bygga om till målstandard på befintlig sträckning och samtidigt meddelades att "på delen Verkebäck-Gladhammar är detta inte möjligt". Det vägarbete som kommer att utföras inom oöverskådlig tid kommer följaktligen att omfatta korsningen E22 och väg 33 vid Hyttan, i sämsta fall ett tillfälligt provisorium. Med ett helhetsperspektiv på E22 borde Hyttan vara bortdömt som läge för en större trafikplats inte minst med tanke på att området är klassat som kulturmiljö med riksintresse och närliggande bebyggelse.

Vägutredningen är följaktligen utformad under tidigt 90-tal trafikintensiteten är i dag en helt annan. Västervik är en kommun i utveckling i många avseenden och en viktig förutsättning för utveckling är fungerande infrastruktur. Innan spaden sätts i jorden borde Vägverket uppdatera sin numera ålderstigna vägutredning och tveklöst låta den omfatta även delen Verkebäck-Gladhammar!
Läs mer om