Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag tycker som många andra jag talat med att ämnet "utvecklingsstörning och Funktionsnedsättning" bör tas upp för elever redan ganska tidigt i grundskolan,Elevers syn på personer med funktionsnedsättningar är inte alls vad den borde vara, visst har vi kommit långt den senaste tiden inom handikappomsorg i och med LSS, Vår kunskap om orsaker, personers rättigheter och vårat förhållningssätt till de som är i behov av särskilt stöd.Men vi kan göra mer. Jag vet att barn kan vara mycket för mobbing av de svaga i skolåldern, vi har alla varit där. Skolan bör ta upp ämnet om att personer med rörelsehinder och funktionsnedsättningar är precis som alla vi andra, och ska ha den respekt som alla människor vill ha. Det märks att barn och faktiskt en hel del vuxna är så främmande med det här ämnet så de är nästan rädda för att prata om det eller se det. Detta går att ändra på.Varför tar skolan inte upp detta och försöker påverka vårt synsätt mot det bättre, att lära barnen redan från tidigare ålder om vad funktionsnedsättningar innebär och att personer med de problemen kanske inte alls är "dumma i huvet" som så många säger. Jag tycker detta är lika viktigt att ta upp som att barnen ska ha sexualundervisning, hemkunskap, träslöjd eller vad som nu anses viktigt.Bara vi själva kan påverka hur våra framtida barn kommer att se på saker och ting när de växer upp, vi skapar deras synsätt ingen annan.