Utvecklingen går åt rätt håll

Helene Franzén på försäkringskassan replikerar på läsares synpunkter. Foto: Claus Gertsen/Scanpix

Helene Franzén på försäkringskassan replikerar på läsares synpunkter. Foto: Claus Gertsen/Scanpix

Foto: Claus Gertsen / SCANPIX

Västervik2008-05-26 00:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till "Nisse, myndigheternas fiende nr 1", VT, 16/5.Jag hoppas att ditt möte med oss ska bli mer positivt i framtiden.Vi har tyvärr haft inkörningsproblem i vår nya nationella telefonkundtjänst men räknar med att toppen är nådd och att utvecklingen går åt rätt håll. Många klagar liksom du på "knapptryckningarna". Kanske kan vi göra mer för att förenkla det hela och bli tydligare. Många myndigheter och stora organisationer använder sig idag av telefonkundtjänster med förval och vi hoppas att allmänheten ska acceptera och tycka om också vår lösning. Kundtjänsten på lokalkontoret har haft öppet och vår personal har gjort allt som stod i deras makt för att efterlysa din ersättning vid de två tillfällen du var där.Jag beklagar också att det uppstått störningar i produktionen av tillfällig föräldrapenning. Anledningen är, liksom ovan, vår omorganisation - vars syfte är att skapa en effektiv Försäkringskassa så att alla ska kunna få sina pengar i tid. Med det menar vi 30 dagar efter att anmälan är komplett. Just nu når vi inte riktigt målet när det gäller tillfällig föräldrapenning men trenden är positiv. Vi arbetar övertid och jag garanterar att ansvariga gör allt för att problemen ska lösas så snabbt som det bara är möjligt. Post kan inte längre lämnas in direkt på alla FK-kontor. Anledningen är att vi vill garantera en snabb handläggning. Det går fortare om brevet postas direkt till Östersund istället för att ta omvägen över den lokala kundtjänsten, som kanske inte är bemannad mer än ett par dagar i veckan.
Läs mer om