Vad ska varumärket Västervik innehålla?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vill man sedan utvidga sina ambitioner från att hamna på kartan till att bygga upp ett varumärke blir det lite svårare. Exempel på bra varumärken är Loka. Tidigare var det Ramlösa vi förknippade med bordsvatten. Idag har Loka övertagit den rollen.
Att Loka kunde göra det tror jag har två orsaker. Den ena var att Loka produktutvecklade genom att smaksätta bordsvattnet med citron och det andra var en aggressiv marknadsföring. Ett bra varumärke skall sätta likhetstecken med produkten exempelvis Loka/bordsvatten, Fanta/läsk.
Av Sveriges landskap är det ett landskap som lyckats bra nämligen Dalarna. Ofta är Sverige lika med Dalarna.
Säg det svenska kontor utomlands som inte har en dalahäst stående på en framträdande plats? Småländskt glaskonst finns också på många utlandssvenska kontor. Dalahästen är unik och är en bra symbol för ett varumärke medan glaskonst är vanligare, till exempel glas från Finland.
Varumärket Västervik vad skall det innehålla blir frågan? Skall Västervik bli ett varumärke för Holiday Club till en kostnad av 200 000 kronor per år eller skall varumärket Västervik ha ett bredare innehåll?
Vill kommunen lansera varumärket Västervik tror jag det är viktigt att bestämma vad varumärket skall innehålla och något unikt för Västervik, till vem varumärket skall vända sig, ta fram en strategi samt sist men inte minst kostnaderna.
Marknadsföring fungerar inte med punktinsatser utan är ett långsiktigt åtagande. Marknadsförare för bland annat turism har ofta för vana att presentera sina idéer med glättigt förpackade truismer, tyvärr.
Nils Ronquist,
kristdemokrat