Vägsaltet, en dödsfälla

Skribenten menar att vägsaltet är en dödsfälla.          Foto: Scanpix

Skribenten menar att vägsaltet är en dödsfälla. Foto: Scanpix

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Västervik2008-12-12 00:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Åter har debatten blomstrat upp vad gäller vägverkets saltning av våra vägar. Jag vill dryfta de främsta orsakerna, bland flera, varför man ska vara mycket återhållsam med detta. Den främsta orsaken torde vara, att man invaggar bilisterna i en falsk föreställning, att man kan köra fortare, vilket givetvis inte är avsikten. Trots expertis på området som påpekar att det inte finns något som helst samband med att saltade vägar kräver mindre dödsolyckor än osaltade. Det är dessutom helt felaktigt när det egentligen är den höga farten på vägarna som är boven i dramat.Nästa orsak är miljöhänseendet, hur mår egentligen vår natur av att vägverket årligen sprider tonvis med vägsalt på våra vägar, som till sist hamnar vid sidan av dessa. Det är mycket märkligt att man inte har hört fler protester från miljöpartiet, ja det har till och med varit pinsamt tyst från det hållet.Sista orsaken är våra bilar, många är vi som har hamnat bakom en saltbil och undrat var allt detta salt ska hitta in och orsaka rost. Man skulle kunna tro, att vägverket har ett avtal med fordonsindustrin.Nu senast var det våra Norrlandslän som protesterade mot vägverkets ökning av vägsalt. När temperaturen sjunker till - 7 grader gör inte vägsaltet någon nytta alls. Till sist, jag är inte helt emot saltning, men det ska bara ske där det är ytterst nödvändigt. Oftast går det lika bra med sandning - bra för oss och för naturen. Vägsaltet räddar inte liv, det är låg fart och nykterhet bakom ratten som gör det.
Läs mer om