Vår sjukvård, hur är den egentligen?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Mamman ringde då sjukvårdsupplysningen. De sa att hon skulle ringa till distriktsläkarmottagningen. De fick en tid, men man gjorde inte någonting. De skulle naturligtvis ha skickat henne till barnmottagningen. Dagen därpå är flickan ännu rossligare. Vanlig hostmedicin gör inte ett dugg verkan. Mamman ringde återigen till sjukvårdsupplysningen. De sa att hon skulle ringa distriktsläkarmottagningen. Mamman svarade "Vi var ju där i går, men de gjorde inget". Då sade den som mamman talade med: "Får jag höra hur barnet låter, när hon andas". Barnet hölls luren. Personen sade då att hon andas precis som du och jag. "Det är ju fyra dygn nu som det varit så här", sade mamman. "Det är inget", svarade personen. "Det kunde kommit i en annan dagen om det varit fyra veckor".
Jag sa till mamman att ringa direkt till barnmottagningen och tala med dem. De fick en tid ett par timmar efter samtalet. Hon fick då hjälp att andas med någon slags apparat och en medicin som de gav henne på sjukhuset. En annan medicin fick mamman hämta på apoteket. Den skulle hjälpa till att vidga luftrören så det skulle gå lättare att andas. Så var hon svullen i hals och öron.
Då undrar jag varför såg inte läkarna och hörde att det inte stod rätt till dan före? Varför skickades inte flickan vidare till barnläkare? Man hade heller inte tagit de prover som skulle tagits. Man såg ju på det lilla bröstet hur jobbigt hon hade att andas. Den som tog emot flickan på barnmottagningen märkte det med en gång. Händer det flera gånger skulle mamman komma dit direkt och tala om vad hon fått för behandling förut.
Då undrar jag: Om man ringer två dagar i rad till sjukvårdsupplysningen, så måste de väl reagera, men inte.
Får det verkligen gå till så här?