Varför är det så snäva tidtabeller?

Sommartrafik. Under sommartid är trafiken intesiv på E22 och då är olycksriskerna i busstrafiken extra stora.      Arkivbild: Anders Liljegren

Sommartrafik. Under sommartid är trafiken intesiv på E22 och då är olycksriskerna i busstrafiken extra stora. Arkivbild: Anders Liljegren

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-03-15 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag läste den 8/3 en insändare som en bussresenär skrev och jag håller med fullständigt. Jag åker mycket buss och har upplevt en hel del vansinnesomkörningar samt att många chaufförer ligger bara någon halvmeter bakom långtradare, tänk om en sådan skulle vara tvungen att tvärbromsa hur många dödsoffer blir det då?
Det är både med Swebus och KLT jag upplevt det med. I somras åkte jag från Kalmar och från Oskarshamn till Västervik. Då ligger det många långtradare på E22:an vid 18-19- tiden på kvällarna och vid vajerräcket på raksträckan vid Rödsle strax före rondellen försökte bussen köra om en långtradare men gjorde detta för sent.
När bussen och tradaren låg nästan jämsides med varandra tog det dubbla körfältet slut och det blev enkelväg. Då fick bussen mycket svårt att sakta ner farten och lägga sig bakom långtradaren. Det var mycket nära att fordonen kört i varandra och i det läget skulle vajerräcket göra att bussen skulle studsa in i långtradaren och då skulle nog varenda en i bussen dött.

Sådana omkörningar sker väldigt ofta med KLT-chaufförer, många chaufförer kör dessutom om när det är dålig sikt i kurvor eller i backkrön och ofta har jag upplevt att det funnits mötande fordon en bit bort.
Swebus gör alltid omkörningar av långtradare på sträckan Gamleby-Västervik just där det är som mest kurvor och kan de inte köra om ligger de precis i baken på fordonet tills det blir läge att köra om.
Varför lägger KLT och Swebus tidtabellerna så snävt att chaufförerna måste göra dessa vansinnesomkörningar? Måste det ske en kraftig olycka för att båda bussbolagen ska tänka om.
Kritisk
Läs mer om