Varför så mycket produktionsbolag i radioprogrammen

Håller radion på att privatiseras, undrar insändarskribenten

Håller radion på att privatiseras, undrar insändarskribenten

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Västervik2008-05-14 00:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En hel del av nutidens radioprogram produceras av så kallade produktionsbolag, som till exempel "Människor och tro", "Pengar", "Jonas val" och "Kropp och själ". Men jag har inte hört mycket talas om syftet härmed eller bakgrunden härtill.Troligen sammanhänger fenomenet med besparingar = nedskärningar. Radion måste väl den också, spara pengar. Men hur har övergången till produktionsbolag gått till? Övervägdes måhända andra alternativa sätt att spara? Har det förekommit någon offentlig diskussion? Har det uppmärksammats i något kulturprogram, något debattprogram.Fungerar det nu enligt LOH (offentligt upphandling), att den som bjuder lägst kostnad får göra programmet ifråga? Hur blir det då med mångfalden, om samma produktionsbolag tar hem många olika program? Söker man - trots något högre kostnad - fördela gracerna på flera bolag? Och hur väger man ihop dessa bolags värderingar, för att få en summa summarum, "objektiv och saklig" radio.Vad står dessa bolag för? Är det enskilda ägare, aktiebolag, kooperativ, ekonomiska föreningar? Vilken är deras målsättning och ideologi? Varför nischar de sig för vissa program? Vilka sponsrar dem? Är den överordnade målsättningen en privatisering av offentlig radio?Ja, många frågor synes hopa sig. En fortgående privatisering må dock medföra vissa risker, som till exempel om produktionsbolag tog över ekot, SMHI konkurrensutsättes, religiösa program leasas av en viss trosriktning, teknikprogram, trädgårdsprogram och matprogram arrenderas av vissa bolag i branschen etcetera. Finns några riktlinjer inom radio/tv hur många procent av programutbudet, som ska överföras till "produktionsbolag"?
Läs mer om