Varför studier på egen hand?

Västervik2007-09-29 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Helt plötsligt var dessa kurser omgjorda till att läsa på distans. Det var inte det hon sökte och fått papper på.
Alla har inte den disciplinen att klara detta med distansläsning utan behöver lärarledda kurser. Hon har påtalat detta för lärare, men blir bara tillsagd att så här är det, det är så det fungerar.

Lärarna går inte att få tag i för de har lektioner, sedan vill även de ha sina raster. Studievägledarna är lika svåra att få tag på. Hur ska dessa elever som drar på sig stora studielån kunna klara av sina studier på dessa villkor?
Är det meningen att när de väl får tag på en lärare och tror att de ska få hjälp, blir de så otrevligt bemötta att de gråter och funderar på att hoppa av hela skiten, för vad ska de göra där när de ändå blir i stort sett idiotförklarade.
Kan någon förklara detta?. De ämnen hon läser finns ju på skolan så var finns problemet? Är det meningen att studielån ska behöva tas till ingen nytta?Svar:
Jag vill börja med att beklaga att vi då och då måste göra ändringar i förhållande till vårt ursprungliga kursutbud.
Ibland kan vi inte starta en dagkurs på grund av att alltför få sökt kursen. Många efterfrågar i dag möjligheten att läsa på distans och då får vi ibland placera elever där, som kanske hellre läst på vanligt sätt.
Vuxenutbildning skiljer sig från andra skolformer som grundskola och ungdomsgymnasium på så sätt att antalet lektioner är starkt reducerat. Hur mycket vi tvingas reducera dessa timmar beror på de ekonomiska resurser vi får att anordna kurserna.
Man räknar helt enkelt med att vuxna studerande tar ett större ansvar själva och dessutom bär med sig livskunskaper, som stödjer lärandet. Min upplevelse är att vuxna med sin mognad generellt sett studerar med stor ambition och flit.

Lärarna kan inte alltid vara omedelbart tillgängliga under hela dagen men med hjälp av vårt intranät, mejl eller i ett möte kan den studerande boka tid med sin lärare.
Det förvånar mig mycket om någon i personalen har uttryckt åsikter om elever på det sätt som skildras i insändaren. Det är i så fall absolut inte acceptabelt. Jag vill gärna få större vetskap om detta för att kunna vidta åtgärder.
Till sist vill jag bjuda in till samtal med mig och berörda lärare. Vår uppgift är att i samförstånd och med god vilja hjälpa våra elever på bästa sätt.
Läs mer om