Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I fredagens tidning får vi på insändarplats kritik för renhållningen på Lysingsbadet av signaturen Navigo. Jag beklagar verkligen om det brustit någonstans i våra renhållningsrutiner eftersom renhållning och städning är det som vi prioriterar högst. Städning av toaletter och andra hygienutrymmen genomförs kontinuerligt under hela dygnet, även nattetid med tillsyn av nattvaktmästare. Städningen följs upp genom kontroller och varje anmärkning från våra gäster gås igenom med berörd personal. Den kritik som framförs i insändaren följs också upp med berörd personal. Vi har ytterst få anmärkningar på städningen under en säsong och får mycket höga betyg i våra gästundersökningar som vi genomför varje säsong. Givetvis händer det att det sker en miss ibland. Med 11 servicehus och totalt över två hundra toaletter och duschar så kan det hända när anläggningen är maxutnyttjad av 5-7000 besökare på en dag. Vad gäller renhållningen på området så sker det även här skräpplockning dygnet runt, sopcontainrar töms så fort det behövs och i princip varannan dag. Är det nödvändigt så gör vi extra tömningar även under helger. Det finns aldrig gamla sopor i containrarna eftersom de töms med täta intervall. För att ytterligare förbättra sophanteringen så har vi inför 2008 investerat i nedgrävda sopbehållare som håller avfallet nedkylt. Till 2009 skall alla containrar vara utbytta.Vi tömmer 10-15 containrar varannan dag sophanteringen är en stor fråga för oss. Vi hoppas att vi till 2009 hittar ett bra system för ytterligare källsortering. Vår ambition är att få våra gäster att vara lika bra på källsortering under semestern som hemma!Insändarskribenten har fått uppfattningen att det på Lysingsbadet finns så kallad "Nånannanism". Arbetar man på Lysingsbadet så kan man aldrig skylla på någon annan.Och det gäller i synnerhet renhållning. Vi har som policy att ingen går eller åker förbi skräp som ligger på marken. Anmärkningar från gäster måste dock givetvis förmedlas vidare till den personal som har ansvaret för arbetsuppgiften.Jag hoppas med det jag anfört att "Navigo" och våra övriga besökare har fortsatt tilltro till vår strävan att hålla högsta kvalitet på städning, renhållning och övrig service på Lysingsbadet!