Västervik högt på önskelistan

Västervik2005-11-24 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det var ett trevligt men vemodigt fotokollage i Västerviks-Tidningen om färjetrafiken. Gotlandstrafiken på Västervik tog ju slut efter sommaren 1988. Sista sommaren var det den lilla katamaranen Vindile som inte tog några bilar.
För båtnostalgikern kan jag berätta att Thjelvar trafikerade Visby mellan 1977 och 1986. Polhem gick somrarna 1978 till 1980 - man kunde då göra dagsutflykter till Gotland med henne. Godsfärjan Gute har däremot väldigt sällan varit i Västervik. Bilden på Visby och Graip kommer från Visby och är tagen någon gång mellan 1988 och 1989. Dessa båtar var aldrig i Västervik (möjligen Visby någon enstaka extratur på Gotlandsbolagets tid). Våra nuvarande färjor är 200 meter långa och mig veterligen för stora för Västerviks hamn.

Som bekant händer det mycket med färjetrafiken på Gotland nu. Det är dock osannolikt att det händer något med fastlandshamnarna före år 2015 - det blir alltså fortsatt Oskarshamn och Nynäshamn. Men vi på Gotland skulle gärna se att trafiken ökar så mycket att det finns öppningar för kompletterande turisttrafik på somrarna utan att det inkräktar på bastrafiken. Och då står Öland och Västervik högt på önskelistan - gärna med tonnage som medger billigare biljettpriser.
Vad som skall hända efter 2015 börjar vi fundera på redan nu. En tänkbar utveckling är att Skavsta/Nyköping/Oxelösund växer till ett trafiknav med stor flygplats och upprustade järnvägar och vägar. Då är det möjligt att både Nynäshamn och Oskarshamn byts ut till Oxelösund. Detta kommer nog i sin tur att medge friare kompletterande sommartrafik på flera hamnar. Så håll ut västerviksbor!
Hälsningar från andra sidan havet
Läs mer om