Vem är till för vem i barnomsorgen?

Västervik2005-11-16 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag har som före detta Västerviksbo följt dagisdiskussionerna med stort intresse. För ett år sedan hade vi samma diskussion i den här staden som ledde fram till en anmälan mot kommunen till skolverket.
Här har barn till arbetslösa och föräldralediga haft rätt till 15 timmar per vecka och vi har betalat full avgift. Tidigare så fick man förlägga timmarna i samråd med respektive personal så att vistelsetiden skulle passa både barn, familj och verksamhet på bästa sätt.
De föräldrar med restid valde i de flesta fall att förlägga tiden fem timmar tre dagar i veckan i samråd med personalen.
Detta resulterade att de kunde se olika ut på förskolorna eftersom förskolorna skiljer sig åt. På en del förskolor har de flesta barnen kommit redan till klockan sju, på andra kommer inte barnen förrän till klockan åtta. På en del förskolor är det många 15-timmarsbarn, på andra är det kanske bara ett barn. Man fick alltså anpassa tiden efter hur det ser ut just på den specifika förskolan för att det ska fungera med tillfredställe för alla inblandade.

På vissa förskolor fick 15-timmarsbarnen äta, på andra inte. Detta upplevdes mycket orättvist. Kommunen hade också vid den här tidpunkten svårt att kunna erbjuda plats inom tre månader och behövde skapa flera.
Trots protester från oss föräldrar och personal så beslutade politikerna att vistelsetiden skulle vara lika överallt för att det skulle vara rättvist och de hänvisade till likställdheten. Beslutet som togs var att barnen fick vara på förskolan mellan klockan 8 och 11 varje dag och utan måltider. När protesterna kom hänvisade dom till frivilligheten.
Detta resulterade att många föräldrar tingades att säga upp sin plats under föräldraledigheten då till exempel restiden varje dag gjorde det omöjligt. På så sätt skapades det platser. Detta resulterar i att barn till långtidsarbetslösa kanske aldrig får äta med sina kompisar under sina fem dagisår.

Förskolan lyder under förskolelagen och skollagen och där framgår det hur förskolan ska driva sin pedagogiska verksamhet. Detta inkluderar 15-timmarsbarnen. Det står bland annat att förskolan ska vara till för barnets på "var och ens villkor". Om man läser igenom dessa lagar och riktlinjer så får man större förståelse för att dessa mål inte kan uppfyllas om man inte som förälder och personal kan förlägga tiden så att det passar alla inblandade med fokus på barnets bästa.
Jag har haft kontakt med BO, Lena Hallengren och Skolverket i denna fråga och för dem är den här diskussionen rätt ny, så det är bra om flera trycker på.

Som alltid när det är diskussioner om detta så har folk mycket åsikter om dagis vara eller icke vara. Barn är olika, en del trivs inte på dagis, en del vill ha det större syskonet hemma under föräldraledigheten. Det kan man bara som enskild förälder avgöra utifrån sitt eget barns behov. Det är en helt annan frågeställning som redan har beslutats om via lagstiftning.
Barn som vistas i våra förskolor oavsett vistelsetid har rätt till att få en så bra vistelse som möjligt och få ta del av de mål och riktlinjer som finns. Det som händer nu är att vi skickar dem till en förskola där de i värsta fall känner sig diskriminerade och utanför dagisgruppen.

Jag blev kontaktad av en mamma som gråtande berättade för mig om sin son som på grund av föräldraledighet var ett så kallat 15-timmarsbarn. Han hade blivit utsedd till matvärd vid jullunchen, vilket innebar att han fick duka fram och göra fint till jultallriken som barnen skulle äta. När mamman skulle hämta sonen vid lunchdags fann hon honom storgråtande utanför dagis med en vikarie väntande på mamma (de andra barnen hade då satt sig vid bords). Han fick ju inte vara med att äta de goda köttbullarna och julskinkan.
De flesta kommunerna har en reducerad avgift när de endast erbjuder 15 timmar. Det är ju ett lätt plåster på såren. Jag tror att som förälder har man inga problem med att betala full avgift bara man vet att barnen kommer till en förskola där de får känna sig delaktiga med de andra barnen, till exempel att delta i de pedagogiska viktiga måltiderna och att man får förlägga vistelsetiden tillsammans med respektive personal utifrån verksamheten och barnets bästa.
Läs mer om