Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det finns i dag en avsiktsförklaring där landstinget i Kalmar län och länets kommuner anser att hemsjukvården och hemrehabiliteringen samt alla hjälpmedel skall skatteväxlas över till kommunerna den 1 januari 2008. Att tro att en huvudman löser alla gränsdragningsproblem är att skjuta sig foten. Så länge man inte hittar en person som är läkare, sjuksköterska, distriktssköterska, biståndshandläggare, hemtjänstpersonal, arbetsterapeut, sjukgymnast med mera så kommer det att finnas gränser, ansvarsgränser var emellan patienten måste flyttas och då garanteras väl fungerande samarbete.Nya huvudmannagränser skapar bara förvirring, bättre att utforma bra samarbete kring de väl kända ansvarsområden som finns. Ett bra exempel har arbetats fram i Oskarshamn om sammanhållen rehabilitering.Så vem är då vinnaren i denna kommunaliserade hemsjukvård? De nominerade är:1. Landstinget i Kalmar län. De har genom att endast räkna antalet hembesök, ingen restid, ingen journalskrivningstid, ingen rapporteringstid med mera lyckats lämna ifrån sig en mindre summa pengar till kommunerna än vad som behövs för den mängden arbete de lämnar ifrån sig. Dock får man ta med i nomineringen att de mister en hel del kompetens de skulle behöva ha kvar då endast ett fåtal medarbetare arbetat med endast hembesök och de som växlas över tar med sig sin övriga kompetens också. Den kompetensen måste hämtas in igen.2. Kommunerna. De får en mängd arbetsuppgifter att ansvara för som de i dag inte har någon överblick över hur mycket det egentligen innebär. Likaså får de ta över hjälpmedelskostnaderna för i stort sett alla hjälpmedel. För detta får de "ett bidrag" från landstinget, resten förväntas de stå för själva. Det finns ingen kostnadstäckning, inga rutiner, inga lokaler, inga bilar. Listan kan göras lång. Många kommuner säger sig vilja satsa och utöka med mer personal men finns de pengarna verkligen?3. Personalen. Personalpolitiken i det här arbetet verkar ha lagts helt åt sidan. Personal inom båda områdena är mycket oroliga, vet inte vad alternativen är, ser den mängd nya gråzoner och arbetsuppgifter som kommer att bli men inga svar finns. Och så ska allt lösas på två månader.4. Patienterna. Redan på sjukhuset kommer de att drabbas av nya huvudmannagränser då vården bedrivs av landstinget men eventuella hjälpmedel ska kommunerna stå för. Vid hemgång skall patienten sedan bollas mellan landstinget och kommunen för att avgöra om han/hon skall vårdas/behandlas/tränas i hemmet eller på vårdcentralen. En aspekt i detta är kostnaden för patienten. Kommunen tar i dag inte ut någon avgift för till exempel träning hos patienten. Några kommuner har sagt att man ska införa det i så fall för att kostnaden inte ska påverka. Kommer den kostnaden då att ingå i sjukvårdens högkostnadsskydd?När patienten är så dålig att han/hon inte kan ta sig till vårdcentralen skall vården/behandlingen/träningen ske i hemmet på kommunens ansvar. Om patienten sedan förbättras ska vården/behandlingen/träningen ske på vårdcentralen på landstingets ansvar. Om patienten går på rehabilitering på vårdcentralen och sedan visar sig behöva hjälpmedel så blir det också dubbla huvudmän då vårdcentralen är landstingets ansvar och hjälpmedlen kommunernas. Exemplen är tyvärr många fler men utrymmet räcker inte till. Och vinnare är?Säg nej till detta dyra, ogenomtänkta, tidspressade förslag! Förändringar är inte alltid förbättringar, dessutom kräver de tid och planering.