Vilken chans för Västervik!

Västervik2006-06-16 00:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Härliga tider, strålande tider! Vi invånare i Västervik nåddes under tisdagen och onsdagen av den glada nyheten att den internationella hotell- och upplevelseaktören Holiday Club har för avsikt att satsa på en anläggning i vår fina stad. För bara ett par veckor sedan presenterade Gränsö Slott sina framtidsvisioner om en upplevelseanläggning med skärgårdsfokus i området kring slottet. Två satsningar som var för sig är fantastiska, och tillsammans enastående.
Tänk vilka möjligheter som öppnas; både för företagare och privatpersoner. Om allt går enligt de planer som vi fått ta del av kommer jag som företagare inom måltidsbranschen ha ett väsentligt större kundunderlag att ta del av, dels på grund av det gigantiska attraktionsvärde som Västervik då kommer att tillföras, dels på grund av de nya affärsmöjligheter som öppnas på platsen. Andra företagare kommer att kunna hitta nya affärsidéer och befintlig verksamhet kommer att kunna utökas. Som privatperson kommer jag att ha ett ännu större aktivitetsutbud än det som redan finns att kunna spendera min fritid på.

Jag har levt och verkat i denna stad de senaste fem somrarna och är inflyttad sedan ett och ett halvt år tillbaka och ser på vår stad som det ställe där jag helst av allt vill bo. Det är en på det hela taget fantastisk plats men som överallt kan man ibland ha svårt att se skogen för alla träd. Jag tror att detta händer mig likväl som många andra i staden.
Det kan bli lätt att man fokuserar på problem som behöver lösas, och visst finns det sådana här, precis som på alla andra ställen. Men det är också viktigt att när man nås av nyheter som den om Holiday Clubs etablering verkligen tar med sig det positiva som finns i ett sådant besked. Jag är övertygad om att man innan man från det företaget beslutade sig om en etablering i Västervik övervägde andra alternativa platser. Västervik måste alltså ha något alldeles extra som gjorde platsen lämpligare för en etablering.

I informationen som vd:n Mats Eriksson gav fokuserade han på ett par punkter som var de som bland annat gjorde att det vägde över till Västerviks fördel. Dessa ska vi ta med oss och vårda och värna om. Det handlade om:
Varumärket. Västervik som plats är redan ett så etablerat och positivt klingande varumärke att Holiday Club vill dra nytta av det i sin marknadsföring. Man ser det dessutom som positivt att Västervik på många plan så starkt arbetar med att skapa ytterligare profil på staden. Vi är många som vet vilket massivt arbete som läggs ner i detta, såväl i ideella föreningar och inom företag som på kommunal nivå. Jag tror att arbetet med sådana här profilskapande frågor är livsviktigt och att vi inte får slå oss till ro och tro att det redan är klart. Det blir det aldrig.
Strategierna. Västerviks kommuns planer ligger i linje med en sådan här och många andra etableringar. Det är viktigt att låta omvärlden få veta detta. Jag tror och vet att det på detta område görs många viktiga insatser redan, men mer kan man alltid göra. Det ska finnas med i bakhuvudet på alla västervikare, och på det viset tror jag att det kan komma att ge ringar på vattnet ytterligare runt om i staden, landet och världen.

Dessa punkter tycker jag personligen var särdeles viktiga och roliga att Holiday Club tagit fasta på. Jag tycker att vi alla i staden ska ta oss lite tid att tänka över det och vara lite extra stolta för att vi bor i sådan fantastisk stad som vi tillsammans kommer att kunna göra ännu bättre i framtiden.
Som sagt: Strålande tider!
Läs mer om