VT och bröllopsmässan

Västervik2003-05-26 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Bosse Sandebäck angående Fest och bröllopsmässan 11 maj.
Det roliga med ditt svar till Leif Rosenblad är att ni inte valde att uppmärksamma detta i förväg. Vi bjöd in er! När detta gjordes fick vi också veta ? att det fanns viktigare saker att bevaka.
Att ni sedan bara satte i en fotnot i ert stora bröllopsreportage att det faktiskt var en fest och bröllopsmässa kommande söndag är ju beundransvärt. Några av oss hade våra affärer stängda den morgonen för att träffa er.
Sedan har jag en undran angående text och reklamregler. Är det bara lokalt förekommande?
Man läser i andra dagstidningars reportage, från mässor av olika slag innehållande utställarnamn, vad vederbörande arbetar med i hantverk och butiker.
Vi är ett antal handlare och hantverkare som gör det här. Vi hyr våra platser av Gränsö Slott, vi är våra egna arrangörer! Vi lägger också ner mycket ideellt arbete!
Vad som är viktigt att framhålla här är att självklart gör vi detta för vår egen verksamhets skull, men framförallt för att profilera vår vackra stad! Som handlare vet vi att vi har en mängd kunder som faktiskt kommer hit och gifter sig, trots att de inte har någon anknytning hit. Vi annonserar i många stora dagstidningar från norr till söder i vårt vackra län om vår mässa, och inte minst i ?vår? tidning, om man nu kan kalla den det. Det verkar som lite konkurrens inte skulle skada!
Naturligtvis är detta nu en av en mängd trevliga händelser i vår kommun, och vi förstår att ni inte kan vara överallt, framförallt en söndag. Men så mycket som vi var och en annonserar i VT tycker vi att det kunde varit ett trevligare reportage med mer helhet.
ANETTE LANDSTRÖM-NILSSON
MED FLERA
SVAR:
Vi får många inbjudningar till presskonferenser och evenemang och det är vi tacksamma för. Men på redaktionen gör vi alltid en bedömning av om och i så fall hur vi ska skriva.
När det gäller hur man ska skriva finns det riktlinjer mot textreklam utformade av Pressens textreklamkommitté, i vilken ingår företrädare för Tidningsutgivarna, Svenska Journalistklubben och Publicistklubben på central nivå.

I inledningen av riktlinjerna står att man ska ?slå vakt om förtroendet för press, radio och tv och värna om mediernas integritet. Låt inte misstankar uppstå hos allmänheten att utomstående otillbörligt kan påverka innehållet. Material som publiceras på redaktionell plats skall inte kunna utgöra eller uppfattas som reklambudskap.?

BOSSE SANDEBÄCK
ansvarig utgivare
Läs mer om