Att heja pÄ "Jönssonligan" krockar med moralkompassen

Andreas Elfwingson har tagit sig en titt pÄ brittiska antihjÀltar i rÄnarluvor och stÀller sig frÄgan om det verkligen Àr okej att heja pÄ skurkarna?

Andreas Elfwingson, krönikör.

Andreas Elfwingson, krönikör.

Foto: Marie Kerrolf

Krönika2021-02-23 19:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det finns mĂ€ngder med sĂ„ kallade heist-filmer; en grupp individer som har storslagna planer pĂ„ att stjĂ€la nĂ„gonting vĂ€rdefullt sĂ„som pengar, juveler eller hemliga dokument. Ladykillers (1955), Heat (1995), Ronin (1998), Oceans Eleven (2001) och Dead Presidents (1995) för att bara nĂ€mna nĂ„gra. Ofta gĂ„r en stor del av filmen till karaktĂ€rspresentationer, planering/rekognoscering och sĂ„ sjĂ€lva stöten som helt naturligt hamnar i slutakten. 

Dessa filmer har Ànnu en gemensam nÀmnare, och det Àr att huvudpersonerna, som i grund och botten faktiskt bara Àr simpla tjuvar, framstÀlls som moderna Robin Hood-figurer och/eller lyxiga gentlemannatjuvar. Vi förvÀntas kÀnna empati och helst av allt ska vi hurra nÀr de lyckas med sin stora stöt i slutet.

Detta för oss till dagens streamingtips; Lock, Stock and Two Smoking Barrels, en brittisk heistfilm frÄn 1998 i regi av Guy Richie (tillika manusförfattare) dÀr vi i rollistan bland annat hittar Jason Statham, Vinnie Jones, Jason Flemyng och Sting (!)

Efter att ha blivit kollektivt skyldiga en spelskuld pĂ„ 500 000 pund till den hĂ„rdföre gangsterbossen Hatchet Harry och stĂ„ende inför ödesdigra konsekvenser om de inte betalar i tid, bestĂ€mmer sig fyra smĂ„fifflande vĂ€nner att helt sonika rĂ„na sina grannar som sĂ„ dĂ€r hĂ€ndelsevis rĂ„kar vara riktiga gangsters och har en stor stöt pĂ„ gĂ„ng. 

VÄra vÀnner har, medelst tjuvlyssning, fÄtt nys om den hÀr stöten och resonerar som sÄ: Varför inte ta det hÀr unika tillfÀllet i akt och en gÄng för alla reglera sin spelskuld? I kölvattnet följer en hel hoper missförstÄnd, lite tur och karma för samtliga inblandade.

Att sĂ€ga att den hĂ€r filmen rullar i ett hejdlöst tempo Ă€r en underdrift; dialogen Ă€r rapp, karaktĂ€rerna finfint utmejslade, manuset Ă€r smart skrivet och den dĂ€r lite smĂ„skitiga cockneydialekten gör faktiskt hela upplevelsen mer Ă€kta och rolig. Lock, Stock... Ă€r dock ingen komedi utan mer en heistfilm med humoristiska inslag, men Ă€r dock inte lika vĂ€lputsad som till exempel en amerikansk motsvarighet. Humorn ligger bland annat i samspelet mellan de fyra desperata vĂ€nnerna som tungt bevĂ€pnade med en stor portion kaxighet och Gnosjö-anda Ă€ndĂ„, till vĂ„r stora glĂ€dje, beter sig lite smĂ„klantigt och dĂ€rmed blir omedelbart Ă€lskvĂ€rda. 

Ja, man skulle faktiskt kunna sÀga att de Àr lite som East Ends svar pÄ Jönssonligan, fast med stor myckenhet av svordomar.

Men vĂ€nta hĂ€r nu; i grund och botten Ă€r ju huvudpersonerna Ă€ndĂ„ simpla tjuvar och det Ă€r ju inte bra! Vi har vĂ€xt upp med moralkompassen instĂ€lld pĂ„ att brott inte ska löna sig eller hur? Man ska inte stjĂ€la och gör man Ă€ndĂ„ det hamnar man i fĂ€ngelse! 

Visst Ă€r det sĂ„, men nĂ€r vi vĂ€l förstĂ„tt hur hĂ„rdföra, hemska och blodtörstiga de riktiga skurkarna faktiskt Ă€r rĂ€ttfĂ€rdigar vi mer eller mindre huvudpersonernas beslut. 

Dessutom, hur man Ă€n vrider och vĂ€nder pĂ„ det Ă€r 500 000 pund en gigantisk summa och bĂ„de vĂ€nnerna och vi som publik inser tĂ€mligen snart Ă€r helt omöjligt att skramla ihop det pĂ„ laglig vĂ€g. Tack vare sin gatusmarta attityd, relativa klantighet, kĂ€rlek till varandra och filmens intrikata story stĂ„r vi, mer eller mindre frĂ„n start, pĂ„ huvudpersonernas sida och hoppas innerligt att de till slut ska kunna betala tillbaka sin jĂ€ttelika spelskuld.