Veckans viktigaste nyhet

Skola. Bra jobbat, VĂ€stervik!

Skola. Bra jobbat, VĂ€stervik!

Foto: JESSICA GOW / TT

Mikaels krönika2016-04-30 06:05
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag gillar statistik. Jag Ă€lskar listor – bĂ€st och sĂ€mst, högst och lĂ€gst och sĂ„ vidare – och tycker att det ofta Ă€r spĂ€nnande att jĂ€mföra. Statistik kan göra komplicerade förhĂ„llanden tydliga och jĂ€mförelser innebĂ€r ofta intressanta nyheter.

ÄndĂ„ blir den öppna jĂ€mförelsen mellan landets grundskolor frĂ„n Sveriges kommuner och landsting, SKL, för mycket till och med för mig. Rapporten som kom i veckan Ă€r enorm och nĂ€stan omöjlig att överblicka. Hur mycket siffror som helst, gyttrigt och svĂ„rgenomtrĂ€ngligt. Suck!

Det Àr synd. Skolan Àr viktig och tanken bakom rapporten Àr sympatisk. Verksamheter ska jÀmföras och man ska lÀra av dem som Àr bÀst.

Om man ÀndÄ orkar borra sig ner i statistiken finns flera glÀdjande nyheter för VÀstervik. Förra Äret hade eleverna som gick ut nian det högsta meritvÀrdet i hela Kalmar lÀn. Eleverna fick ocksÄ mycket goda resultat pÄ Àmnesproven i Ärskurs sex och nio.

Sammantaget avancerar VÀstervik nÄgra platser upp i den sammanvÀgda bedömningen. Plats 113 av 290 kommuner Àr kanske inte jÀttebra, men nÄgra placeringar bÀttre förra Äret. Utvecklingen Àr positiv och gÄr Ät rÀtt hÄll.

Orkar man grÀva vidare i sammanstÀllningen hittar man ocksÄ siffror som inte Àr lika smickrande. Konstigt vore det annars. I Ärskurs tre Àr det alldeles för mÄnga elever som inte nÄr upp till mÄlen för Àmnesproven. Framför allt Àr det faktatexter, stavning och skiljetecken som barnen tycker Àr svÄrt. OcksÄ matteproven har gÄtt mindre bra.

För att förbÀttra resultaten deltar kommunens skolor i satsningarna mattelyftet och lÀslyftet. 180 lÀrare i VÀstervik har ocksÄ fortbildat sig i Àmnesmetodik, didaktik (undervisningslÀra) och forskning kring lÀrande och undervisning. Satsningen har pÄgÄtt i ett Är och har enligt skolledningen gett goda resultat.

Att det finns bÄde plus och minus i en sÄn hÀr rapport Àr inte förvÄnande. Skolan Àr ett stort omrÄde och det Àr svÄrt att fÄ till en enhetlig utveckling pÄ alla punkter. SammanstÀllningen frÄn SKL Àr som sagt omfattande och mÀter i stort sett allt som gÄr att mÀta.

Det viktigaste, tycker jag, Ă€r att utvecklingen gĂ„r Ă„t rĂ€tt hĂ„ll. Det sammanvĂ€gda resultatet Ă€r bĂ€ttre Ă€n tidigare och meritvĂ€rdet i nian Ă€r ocksĂ„ en av de viktigaste mĂ€tpunkterna. Det visar dels elevernas genomsnittliga betygsnivĂ„ – inte toppar eller dalar i enskilda Ă€mnen - dels hur mycket de kan nĂ€r de lĂ€mnar grundskolan.

Resultaten i Ärskurs tre Àr förstÄs ocksÄ viktiga, men för de eleverna finns i alla fall tid att jobba med förbÀttringar.

Rapporten frÄn SKL Àr extra rolig dÄ skoldebatten sÄ lÀnge prÀglats av problem och svÄrigheter. Landsbygdsskolor har lagts ner, förÀldrar har rasat och tuffa besparingar genomförts. SÄ sent som i höstas debatterades resurserna livligt och ett tag lÄg det ett nytt VÀsterviksuppror i luften.

Förhoppningsvis fÄr vi nu en konstruktiv diskussion om hur resultaten ska bli Ànnu bÀttre i framtiden. En riktigt bra skola Àr viktig bÄde för eleverna och för VÀstervik som kommun.

BÀst i lÀnet kan, faktiskt, bli bÀst i landet.

LĂ€s mer om