När man jobbar på en nyhetsredaktion får man ofta finna sig i att bli hånad när ett stav- eller korrekturfel slunkit igenom. Ibland gör sig folk lustiga över tidningen/sajten på nätet. Ibland ringer de och skrattar rått i luren. Ganska ofta får man spydiga mejl som upplyser om lämpliga rättstavningsprogram. Så har det varit så länge jag kan minnas.
Med de sociala medierna har genomslagskraften blivit större. Plötsligt ser alla när vi hånas. Och när vi hyllas också, för den delen. Även om det senare inte händer lika ofta. Huvudprincipen på nätet verkar – tyvärr – vara att ge beröm i enrum och kritisera offentligt. Precis tvärtemot vad man fått lära sig.
Men ibland kan man dra nytta av sina misstag och vända dem till något positivt. Som i fallet med den där förargliga lilla bokstaven.
När någon fotade av annonsen och delade den på Twitter under rubriken "Kannibalism i Dalhem" reagerade jag först med irritation över att det blivit så fel, och att vi därmed var öppet mål för alla lustigkurrar därute.
Tills jag tänkte om. Varför inte i stället bjuda läsarna på ett gott skratt, och ha lite självdistans till det inträffade?
Sagt och gjort, den ursprungliga tweeten retweetades på VT:s officiella Twitterkonto, @vtnyheter. Samt på vår Facebooksida. Det tog skruv. Minst sagt. I skrivande stund har både det ursprungliga Twitterinlägget samt VT:s retweet delats långt mer än normalt.
Det gäller även Facebook. Enligt företagets egen statistik har 16 855 nåtts av inlägget. Ungefär åtta gånger så många som normalt nås av våra uppdateringar om stora nyhetshändelser.
Hur många som i sin tur delat vårt inlägg vet jag inte, men tanken på hur många som kan ha sett den där lilla föreningsannonsen är svindlande.
I det här fallet fanns ingen länk som ledde till vt.se. Men jag vågar ändå tro att fler hittar till vår sajt genom att vårt namn blir synligt i så mångas flöden. Därmed ökar våra möjligheter att få ut andra, viktigare budskap till omvärlden.
Hur genomslaget har blivit för den aktuella hembygdsföreningen, som i annonsen uppmanade besökarna att ta med “någon” i stället för “något” att grilla när de bjöd in till grillkväll, förtäljer inte historien. Men jag kan nog ändå drista mig till att säga att så här många personer aldrig någonsin har läst en föreningsannons i VT. Och Dalhem har fått en egen stjärna på den digitala kartan.