Kvällen på söndagen den 26 maj 2024 stängs en kort sträcka av E22 utanför Kalmar av.
Försvaret skulle genomföra en operation med robotar som används för att desarmera bomber. Säkerheten var därefter.
Men det var ingen bomb som skulle oskadliggöras. Det var tankarna på bussar som gått i passagerartrafik i länet i flera år. Totalt punkteras tankarna på ett 50-tal bussar runt om i länet, även Västervik, under några dagar.
Operationen genomfördes efter att de tre av bussarna exploderat utan synlig anledning – den första sprang i luften på Fridkullaområdet i Västervik 2023. Det var ett under att ingen skadades vid de tre explosionerna.
Revisionsföretaget KPMG:s rapport är diplomatisk men ger en inblick i hur det kunde gå så illa.
Det börjar med en fin vision. Länstrafiken ska i sin nästa upphandling satsa på trafik som drivs med biogas. Ett förnybart bränsle som kan närproduceras i länet.
– Biogasens koppling till det lokala näringslivet och den regionala utvecklingen var avgörande i utformandet av upphandlingen, kommenterar Ulf Nilsson i skriften Biogasresan.
I KPMG:s rapport beskrivs hur idén att använda bussar av modellen Fiat Ducato kläcks på ett styrgruppsmöte hos länstrafiken i april 2018. Man insåg att originaltankarna behövde bytas ut till komposittankar för att spara vikt. Det är länstrafiken som börjar sondera bland möjliga företag som kan modifiera fordonen.
I december 2018 stod ett första provfordon klart. När en representant från KLT inspekterar fordonet upptäcker man flera brister. KLT rekommenderar att bussen inte ska få rulla på allmän väg innan bristerna är åtgärdade.
KPMG skriver att så här i efterhand kan man argumentera för att bristerna i testfordonet borde ha fått större genomslag och säkerhetsriskerna kopplade till att bygga om bussarna diskuterats mer.
Nu har tre utredningar har pekat på en rad brister i allt från fordonens konstruktion till en lucka i lagen som gjorde att de ombyggda fordonen inte behövde besiktigas.
Frågan är vem som kan läggas till ansvar för att det gick så illa. KLT som spindel i nätet? Företagen som byggde om? Trafikföretagen som körde med bilarna?
Återkommande i KPMG:s rapport är att det är många parter inblandade. Ansvaret blir otydligt. Det kommer varningssignaler om att det finns brister med bussarna. Men brist på kunskap eller tidspress leder till att fel beslut fattas - eller att beslut inte fattas alls.