Hon Ă€r socialt kompetent och har lĂ€tt för att lĂ€ra, ett till synes "enkelt" barn. ĂndĂ„ uttrycker hon att skolan inte Ă€r nĂ„got för henne. Hon vill hellre undervisas hemma, sĂ€ger hon (men hemskolning Ă€r som bekant inte tillĂ„tet i Sverige).
Samtidigt hör jag om förĂ€ldrar vars barn inte gĂ„r i skolan alls. BegĂ„vade barn, i vad det verkar vĂ€lfungerande familjer. FörĂ€ldrar som sliter sitt hĂ„r, inte vet vad de ska ta sig till. Barn som kĂ€mpar men knappt orkar ta sig ur sĂ€ngen. Ăn mindre klarar att ta sig till skolan. De flesta har vĂ€l numera Ă„tminstone nĂ„gon familj i sin bekantskapskrets dĂ€r ett eller flera barn under perioder varit "hemmasittare", som det kallats i medierna pĂ„ senare Ă„r.
Vad Ă€r det egentligen som har hĂ€nt? Vems "fel" Ă€r det att barnen inte vill/klarar av att gĂ„ till skolan? Har det blivit lĂ€ttare att skolvĂ€gra? Ăr det roligare att vara hemma nuförtiden? Handlar det om en ökad psykisk ohĂ€lsa, eller Ă€r det skolmiljön och dagens pedagogik som Ă€r problemet? Eller fanns kanske samma problem förr â men att vi blivit bĂ€ttre pĂ„ att uppmĂ€rksamma det?
I en rad artiklar har vi intervjuat pedagoger, skolledare och personer inom elevhĂ€lsan och Ă€ven en förĂ€lder till barn som i perioder inte klarat att gĂ„ till skolan. Vi fĂ„r mĂ„nga ledtrĂ„dar â men inga exakta svar pĂ„ frĂ„gorna. Kanske finns det lika mĂ„nga svar som det finns frĂ„nvarande elever.
Inte ens om problemet Àr större nu Àn förr vet vi sÀkert, det finns nÀmligen ingen sÄdan statistik.
Tydligt Àr i alla fall att det lÀggs ett stort jobb pÄ att fÄ barnen att vilja komma till skolan, och stanna dÀr. Ute pÄ skolorna, pÄ gymnasiet och inom elevhÀlsan. Skolmiljön Àr viktig, vet man, och Àven att hÄlla koll pÄ de elever som börjar vara borta lite mycket. FrÄnvaro kartlÀggs numera och följs systematiskt, för att förebygga att den blir ett problem.
NÀr jag tÀnker tillbaka pÄ min egen skoltid har jag inget minne av nÄgra "hemmasittare", Àven om vissa sÄklart var borta mer Àn andra. Men sÄ sÄg samhÀllet ocksÄ ganska annorlunda ut. Det fanns inga mobiltelefoner eller sociala medier, tempot var lÄngsammare och nog var det lite mer katederundervisning, Ätminstone i början av grundskolan.
Hur sÄg din skoltid ut? Hade du klasskompisar som under perioder inte kom till skolan, eller var det hÀr med skolfrÄnvaro ett icke-existerande problem? Varför var det sÄ, i sÄ fall, tror du?
Dela gÀrna med dig av tankar och erfarenheter i kommentarsfÀltet, eller skicka ett mejl till caroline.petersson@vt.se