Nielsen reder ut begreppen

Västervik2015-02-09 09:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Jag ringer om den där annonsen på sidan 10, vad fan håller de på med?”

Så inleds ett läsarsamtal som jag fick för ett par dagar sedan. Inringaren var inte arg på mig, tack och lov. Och inte heller på vår politiska redaktör som hade skrivit ”annonsen”. Han var upprörd över innehållet, nämligen att snustillverkarna inte längre ska få upplysa konsumenten om smaktillsatser i snus. Inringaren ville bestämt ha tag i den som fattat beslutet.

Det här med annonser, nyhetsartiklar, reportage, insändare och ledartexter är kanske inte så lätt att hålla reda på. Tidningsfolk över hela landet får dagligen ta emot samtal om annonser eller artiklar som egentligen är notiser eller tvärtom. Det är inte allmänhetens fel, slog Aftonbladets chefredaktör, Jan Helin och Expressens chefredaktör, Thomas Mattsson, fast i podden Mattsson & Helin härom veckan. Det var tidningshusens fel som varit dåliga på att folkbilda i ämnet och profilera de respektive avdelningarna. Jag är beredd att hålla med.

Därför tänkte jag skriva lite om de olika avdelningarna i tidningsvärlden. På Mediehuset VT har vi en allmän nyhetsredaktion där det arbetar reportrar och fotografer och där jag är nyhetschef. Vi arbetar med nyhetsartiklar och reportage. För att ta några exempel: när det inträffar en olycka, eller när det ploppar upp ett nytt företag någonstans, när det tas nya politiska beslut, när den där coola tjejen bestämmer sig för att resa till ett land långt borta för att rädda utrotningshotade djur, ja då är det vi som rapporterar om det. I nyhetsredaktionen ingår en webbredaktion där Marie Kerrolf är redaktör. Jämsides med oss finns en kulturredaktion som redaktören Lotta Gometz styr över, familjesidor som redaktören Bengt Faleij styr över samt en sportredaktion med sportchefen Malin Belfrage och hennes två medarbetare. Utanför oss, men ändå inom redaktionen, finns en ledarredaktion som styrs av Joakim Tholén. Det är ledarredaktionens uppgift att driva tidningens politiska linje i form av ledartexter samt publicera debattinlägg och insändare från allmänheten. Tidningens politiska linje ska han ensam värna om. Den oberoende nyhetsredaktionen har inget med den att göra.

Gemensamt för oss alla är att vi inte arbetar med annonser. Alltså: här är bästa kylskåpet, kom och ät den bästa semlan eller vill du kanske köpa ett nytt hus? Det är tidningens mediesäljare på avdelningen Företagsmarknad som säljer reklamplatser och producerar annonser till tidningen.

Så. Nu vet ni hur det ligger till. Och även om det är lite oklart och lite konstigt kanske – tveka aldrig att höra av er till oss, alldeles oavsett om ni vill prata annonser, tidningsartiklar, debattartiklar eller insändare. I papperstidningen och på vår nyhetssajt finns kontaktuppgifter till respektive avdelning och medarbetare.

Läs mer om