Stora skillnader – inte konstigt att patienter undrar

Kollegan mittemot kallas till tandvårdsundersökning hos sin privata tandläkare varje år.
Jag kallas av folktandvården var tredje år. Beror skillnaden bara på hur våra tänder ser ut?

Vi vill alla slippa stora, djupa ingrepp hos tandläkaren. Frågan är vilken modell som är bäst.

Vi vill alla slippa stora, djupa ingrepp hos tandläkaren. Frågan är vilken modell som är bäst.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Västervik2025-05-05 10:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När min morfar kom ut i arbetslivet som tonåring började han spara målmedvetet. Inte till en motorcykel. Inte till en resa. Han sparade ihop pengar till löständer.

Det säger något om hur tandhälsan såg ut under första halvan av 1900-talet. Och hur viktiga tänderna är för de flesta av oss.

I dag är tandhälsan en helt annan. Det betyder inte att det inte finns frågor som rör tänderna som kan kännas stora för en modern människa:

Privat mottagning eller folktandvård?

Betala för ett abonnemang eller betala för de undersökningar och den vård som man faktiskt får?

Ett anonymt tips fick oss att undra hur läget var på folktandvården. Under några år hade man haft en vårdskuld bland annat till en följd av pandemin. Fanns den vårdskulden kvar och ledde den till att det blev glesare mellan undersökningarna för patienterna?

Svaret vi fick var att folktandvården numera är i fatt, men att intervallerna för undersökningar är längre än jämfört med för sex-sju år sedan. Den som tidigare undersöktes vartannat år kallas istället var tredje år.

En klok och professionell bedömning? Kanske. Som patient är det ändå lätt att bli fundersam när man hör hur tätt patienter på andra kliniker kallas till undersökning. 

Visst är det som Adrian Borhani och Ulrika Dahl säger i reportaget: Patienter har olika behov.

Samtidigt kan man som patient undra om det finns fler saker som avgör: Som tillgång på personal och som skillnader i betalningsmodellerna.

Det är kanske inte oväntat att en patient som betalar per besök blir kallad oftare på undersökning.

Den som försvarar frisktandvården pekar på att den fungerar som en försäkring. Precis som försäkringsbolag tjänar på att bränder och olyckor förebyggs så fungerar frisktandvården bäst om man kan undvika de allvarliga och dyra ingreppen med förebyggande insatser.

Oavsett vilket val patienten gör så handlar det om ett förtroende mot tandvården: Å ena sidan vill man inte gå till tandläkaren oftare än nödvändigt, speciellt inte om det finns andra grupper som behöver tandvården bättre. Å andra sidan vill man att små problem upptäcks i tid innan de hunnit växa sig till stora.

Vad är dina tankar och erfarenheter? Tyck till på vår Facebooksida eller hör av dig till mig på ulrik.alvarsson@vt.se.