Och det är fullt möjligt att vi kommer borra i den frågan. Den engagerar säkert många, inte minst fritidshusägare som kanske bara är i stugan 1-2 veckor men får betala hämtning för hela sommaren.
Men i den här texten tänkte jag stanna vid det här med att "sätta press" på de som bestämmer.
Självklart kan det vara så att själva publiceringen kan vara påverkande och att även själva samtalet med reportern kan sätta igång processer som leder till förändring.
Men den största pressen tror jag ligger i kunskapen. Att vi som nyhetsförmedlare sätter saker i ljuset och ger er läsare en bättre möjlighet att förstå det som händer. Eller inte händer. Och när man som beslutsfattare känner att folk har koll på det man gör, då sätts man under press. Och då blir besluten och samhället lite bättre.
För att det ska vara möjligt krävs pressfrihet. Att ingen myndighet ska kunna komma till oss och bestämma vad vi ska skriva om, eller inte. En lagstadgad frihet som möjliggör just det som mannen med soporna ville: Att sätta press på beslutsfattare. Att göra samhället bättre.
I Sverige är vi lyckligt lottade. Vi är ett av åtta länder där organisationen Reportrar utan gränser beskriver pressfriheten som "Bra". Ytterligare 44 har en "tillfredsställande situation".
Men 70 procent av världens länder har "problematisk", "svår" eller "mycket allvarlig situation".
Men det stormar ändå lite mer än vanligt runt sanningen, oavsett om budskapet är talat, skrivet, fotograferat eller filmat. Fejkade berättelser kommer slag i slag från olika regimer eller aktörer i världen som insett att det kan vara en minst lika effektiv krigsföring som att sjösätta en marktrupp. Såg ni fejknyheten om att Ukrainas president Zelensky hade köpt nazisten Goebbels villa utanför Berlin? Hörde ni SVT:s nyhetsankare Lisbeth Åkerman berätta om en ensamstående mammas glädje över en nätcasinovinst?
Desinformation gör vårt jobb svårare, men samtidigt ännu viktigare. I en krönika i Expressen refererar David Lagercrantz till New York Times, som beskriver sju steg bakom en effektiv desinformationskampanj. Det första är att "identifiera konflikter och göra dem värre".
Man blir beklämd bara av att läsa en sån mening.
Vårt mål med VT är precis tvärtom.